March 30, 2009

29/03/1999 - 29/03/2009




Pada 29 Mac 2009, genap usia perkahwinan kami 10 tahun. Syukur ke hadrat Ilahi kerana memberkati jodoh kami sehingga kini dan semoga berkekalan sampai bila-bila. Walaupun dah sehari berlalu, aku miseh tak tau nak celebrate macam mana! Hwa hwa hwa... dok tengah pikio lagi nih...

March 16, 2009

Tercipta Untukku

Dah lama tak masukkan lagu-lagu jiwang.. hehehe.. Yang ini istimewa untuk orang yang aku sayang yang sentiasa mengikuti perkembangan blog ini.. kadang2 takde update pun... siap tanya pulak.. takde benda baru ke?? heheheh...



menatap indahnya senyuman diwajahmu
membuat ku terdiam dan terpaku
mengerti akan hadirnya cinta terindah
saat kau peluk mesra tubuhku

banyak kata yang tak mampu kuungkapkan
kepada dirimu

aku ingin engkau selalu hadir dan temani aku
disetiap langkah yang meyakiniku
kau tercipta untukku sepanjang hidupku

aku ingin engkau selalu hadir dan temani aku
disetiap langkah yang meyakiniku
kau tercipta untukku

meski waktu akan mampu memanggil seluruh ragaku
ku ingin kau tau ku selalu milikmu
yang mencintaimu sepanjang hidupku

aku ingin engkau selalu hadir dan temani aku
disetiap langkah yang meyakiniku
kau tercipta untukku

meski waktu akan mampu memanggil seluruh ragaku
ku ingin kau tau ku selalu milikmu
yang mencintaimu

Jangan takut dilambung ombak

Minggu lepas, aku ke JB untuk satu tugasan. Pada awalnya ku sangkakan isu yang mudah.. bak kata sahabat aku, "nipisss je tu...". Hwa hwa hwa.... Rupanya tak senipis yang disangka. Ada masalah luar jangka. Memula ingatkan dalam sejam dua dah boleh setel, sekali sampai tengah malam baru setel. Baru padan muka aku...

Oleh kerana aku sorang je, malamnya aku tak duduk kat resort yang ada katil king size dua bijik yang biasa tu. Aku pegi kat hotel yang belah depan sikit. Tapi ada sambungan internet percuma!

Esoknya, ingatkan dah setel.. rupanya tak juga. Sudahnya, sampai petang aku kat site. Padan muka lagi sekali.... Akhirnya, selesai juga. Syukur Alhamdulillah.

March 10, 2009

Maulidul Rasul


Orang kampung tengah rewang. Rumah yang ada lampu ketupat tu le rumah aku. Senang nak keluar masuk rumah dekat je.


Acara melapah dan mencincang daging dan tulang.

Semalam 12 Rabiulawwal 1430 merupakan ulangtahun kelahiran nabi besar kita Muhammad s.a.w. Hampir keseluruhan umat Islam di seluruh dunia menyambutnya dengan berbagai-bagai cara masing-masing. Tak ketinggalan juga, kariah lorong aku pun turut sama meraikannya. Sambil itu ada yang menunaikan tanggungjawab berakikah untuk anak-anak masing-masing.

Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar seperti yang dirancangkan. Aku tak dapat mengikut keseluruhan program dari mula atas sebab-sebab yang tidak dapat diamalkan. Insya-Allah acara-acara seperti ini yang dapat merapatkan lagi ukhuwah sesama jiran akan dapat diteruskan.

Pada siang hari 11 Rabiulawwal, diadakan majlis akikah. Dua ekor lembu diakikahkan. Pagi tu kami bergotong royong menyediakan bahan-bahan untuk dimakan, lepas tu masakle. Chefnya sudah tentu ustaz Nasir. Sepakat membawa berkat. Pada malam harinya, solat berjemaah maghrib dan isyak di rumah saudara Jailani, jiran baru kami. Penghuni baru di sebelah rumah aku. Kemudian ada ceramah ringkas dari ustaz Maimon.

Malam tu nak tido' dah terasa sakit badan. Yang paling terasa mungkin sebab aku menyangkul tanah menggali lubang nak tanam sisa-sisa tulang dan daging lembu tu. Maklumlah, dah lama sangat tak berkebun. hwaaa.... terus lena tak sedar diri.... zzzzZZZZ...

February 10, 2009

Sambil Menyelam..

Sambil menyelam minum air?? eih.. tak best tul.. apa barang ndak minum air kat tempat menyelam tu. Takdak air lain ke nak minum?? Minum la air mineral ke, air teh o ais laici ke, air badak ke...

heheh...

Hujung minggu lepas, aku ada tugasan di Sungai Petani. Ada barangan dalam server yang perlu diganti kerana sudah gagal berfungsi dengan baik. Oleh kerana hari tu merupakan hujung minggu, maka aku bawa sekali keluarga aku. Mula-mula bercadang nak bawa kenderaan syarikat, tapi disebabkan berbagai cerita kurang enak dari kawan-kawan yang pernah menggunakannya, aku batalkan hasrat murni aku tu. Aku bawak la kereta aku sendiri ke utara. Lagi senang.

Perjalanan dari KL mulai kira-kira pukul enam petang sampai ke Sungai Petani pada jam 10.15 malam. Berhenti sekejap pun sekadar untuk menunaikan kewajipan sebagai hamba Allah. Hujan yang sesekali dilalui di sebahagian jalan tidak memperlahankan perjalanan aku. Alhamdulillah selamat sampai ke destinasi. Singgah sebentar di Radix FC untuk membeli makan malam kami sebelum daftar masuk ke hotel.

Sebaik saja urusan di hotel selesai, aku gerak cepat ke tempat kerja. Sampai di tempat kerja seiringan dengan pihak pembekal. Terus kami ke pejabat IT. Tanpa melengahkan masa, teruskan buat kerja dengan harapan dapat selesai cepat. Setelah menukar peralatan yang gagal dan telah dipastikan berfungsi dengan baik, maka kami istyiharkan bahawa kerja kami telah sempurna pada jam 1.00 pagi.


Tiba-tiba anak aku call, "Ayah! Ada pijat dekat katil".
"Haaaa.... pijat.. kejap lagi ayah balik", aku jawap.

Sampai je kat bilik, semua sibuk bercerita pasal pijat yang ada dalam bilik tu termasuklah anak aku yang kecik sekali. Dengan gaya tangan dan mulut sekali.

Aku terus call pihak hotel mintak tukar bilik lain.
"Maaf encik, semua bilik dah penuh malam ni", kata suara di sebelah satu lagi.
"Dengan kata lain awak nak kami terus tidur dalam bilik yang ada pijat ni?", aku tanya mamat tu balik.
"Mmmm... encik tunggu sekejap, nanti saya hubungi semula", ayat standard nak menyedapkan hati orang.

Lima minit lepas tu, pihak hotel call balik suruh siap sedia nak berpindah bilik. Kalau tak silap masa tu dah dekat pukul dua pagi, maka berbondong2lah kami sekeluarga berpindah bilik lain. Bilik yang baru ni lebih besar dari bilik yang tadi. Aku tak pasti sama ada sebab bilik standard dah habis atau nak mencover line. Tapi memang tak patut ada pijat. Orang sebelum ni tadak komplen ke?

Esoknya aku bawak la keluarga aku ke The Carnival. Tempat ni merupakan taman air kat sini. Macam Sunway Lagoon, Afamosa resort, Desa Waterpark dan lain2.. tapi tak sebesar yang lain2 tu le. Yang bestnya kat tempat ni tak bersesak2 macam kat tempat lain yang aku sebutkan tadi. Tak payah nak beratur panjang time nak masuk, time nak buat terjun tiruk, nak main pelampung dan sebagainya. Abih2 main air dah tengahari buta, gila panas. Lepas siap bersihkan diri, kami makan. Hidangan makanan termasuk sekali dalam harga tiket. RM25 untuk dewasa, RM19 untuk kanak2 3-12 tahun. Anak aku yg kecik sekali tak kena bayar walaupun lebih umur 3 tahun sebab dia saiz 'S' macam aku.

Lepas makan, terus gi ke UiTM Merbok menziarahi adik isteri aku kat sana. Kemudiannya terus balik ke Bangi dalam kul 4 gitu, sampai kat rumah dalam kul 9 mlm. Balik tak rushing sebab tak ada apa nak dikejar. Malam tu letih la jugak sampai rumah terus tak sedarkan diri sampai la besok pagi. Sebenarnya kami ada aktiviti kat Sg. Buloh pada hari Ahadnya. Sampai lambat sket la dari orang lain....

January 17, 2009

kalau tak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya

Alhamdulillah. Setelah hampir sebulan cuba menyelesaikan masalah di SGB, akhirnya hari ini 17 Januari 2009, jam 9.00pg berita gembira dapat diumumkan. Bedasarkan pemahaman aku yang bukan DBA rasmi (walaupun pernah hadir ke kursus Oracle RAC untuk Oracle 10g), kesilapan berpunca dari kesilapan konfigurasi vcs. Error code sampingan telah memacu kami ke arah penyelesaian yang tidak berkesudahan. RAC pada Oracle 9i di pelantar Sun Solaris x64 yang tidak berfungsi dengan betul memaparkan ralat yang menunjukkan penklusteran yang tidak betul. Sedangkan cluster tidak berfungsi disebabkan kelemahan database.

Mujurlah akhirnya dapat diselesaikan. Walaupun aku membantu dari belakang tabir, banyak pelajaran baru yang aku dapat. Selama ini kalau ada masalah database, abg muin jadi hero. Sekarang dia dah tak ada... hwa hwa hwa.... aku terpaksa jadi bidan terjun. Mujur ada ojokesandung yang turut sama bersengkang mata dari pagi sampai ke malam sampai ke pagi lagi. you are such a genius brother.... :)) Gua ingat time kita sama-sama kat selayang dulu, lu jadi mangsa backing my back... macam sekarang pon... hwa hwa hwa...

Congratulations to all the team members.

January 07, 2009

10 Muharram (Hari Aasyura)

KISAH KELEBIHAN BERPUASA PADA 10 MUHARRAM DAN PERISTIWA-PERISTIWA YANG TERJADI PADA HARI TERSEBUT

Dari Ibnu Abbas r.a berkata Rasulullah S.A.W bersabda : " Siapa yang berpuasa pada hari Aasyura (10 Muharram) maka Allah S.W.T akan memberi kepadanya pahala 10,000 malaikat dan siapa yang berpuasa pada hari Aasyura (10 Muharram) maka akan diberi pahala 10,000 orang berhaji dan berumrah, dan 10,000 pahala orang mati syahid, dan barang siapa yang mengusap kepala anak-anak yatim pada hari tersebut maka Allah S.W.T akan menaikkan dengan setiap rambut satu darjat. Dan siapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa pada orang mukmin pada hari Aasyura, maka seolah-olah dia memberi makan pada seluruh ummat Rasulullah S.A.W yang berbuka puasa dan mengenyangkan perut mereka."Lalu para sahabat bertanya Rasulullah S.A.W : " Ya Rasulullah S.A.W, adakah Allah telah melebihkan hari Aasyura daripada hari-hari lain?". Maka berkata Rasulullah S.A.W : " Ya, memang benar, Allah Taala menjadikan langit dan bumi pada hari Aasyura, menjadikan laut pada hari Aasyura, menjadikan bukit-bukit pada hari Aasyura, menjadikan Nabi Adam dan juga Hawa pada hari Aasyura, lahirnya Nabi Ibrahim juga pada hari Aasyura, dan Allah S.W.T menyelamatkan Nabi Ibrahim dari api juga pada hari Aasyura, Allah S.W.T menenggelamkan Fir'aun pada hari Aasyura, menyembuhkan penyakit Nabi Ayyub a.s pada hari Aasyura, Allah S.W.T menerima taubat Nabi Adam pada hari Aasyura, Allah S.W.T mengampunkan dosa Nabi Daud pada hari Aasyura, Allah S.W.T mengembalikan kerajaan Nabi Sulaiman juga pada hari Aasyura, dan akan terjadi hari kiamat itu juga pada hari Aasyura !".

Dari hadis di atas, peristiwa penting dalam sejarah Islam pada hari itu ialah:

1. Allah menerima taubat Nabi Adam as sehingga bersih daripada segala dosa dan kesilapannya.
2. Allah mengangkat Nabi Idris ke tempat yang tinggi.
3. Allah menyelamatkan Nabi Ibrahim daripada kekejaman raja Namrud yang membakarnya hidup-hidup, namun apabila api padam, Nabi Ibrahim keluar dalam keadaan sihat sejahtera. Ini membuktikan Kebesaran Allah yang Maha Mencipta segala-galanya.
4. Allah mengeluarkan Nabi Yusuf daripada penjara setelah merengkuk beberapa tahun berikutan fitnah Siti Zulaikha.
5. Allah menyelamatkan Nabi Nuh serta pengikutnya daripada banjir besar yang melanda dunia selama enam bulan.
6. Allah memulihkan penglihatan Nabi Yaakub sesudah buta beberapa lama akibat terlalu menangisi kehilangan anaknya, Nabi Yusuf.
7. Nabi Yunus keluar daripada perut ikan setelah berada selama 40 hari 40 malam. Baginda terselamat setelah berzikir di dalam perut ikan itu.
8. Allah menyelamatkan Nabi Musa yang terperangkap di Laut Merah daripada serangan Firaun dan bala tenteranya dengan membelah laut.
9. Allah mengampuni kesilapan Nabi Daud.
10. Allah mengurniakan kerajaan yang besar kepada Nabi Sulaiman.
11. Allah mengangkat Nabi Isa ke langit sewaktu dikejar kaum pelampau Yahudi yang ingin membunuhnya.
12. Hari pertama Allah menjadikan alam.
13. Hari pertama Allah menurunkan Rahmat-Nya.
14. Hari pertama Allah menurunkan hujan.
15. Hari pertama Allah menjadikan Lauh Mahfuz.
16. Allah menjadikan Malaikat Jibril.

Sepuluh Muharam adalah hari memperingati dan menghayati kebesaran Allah menyelamatkan Nabi Musa dan menenggelamkan Firaun bersama bala tenteranya. Berdasarkan lipatan sejarah Islam, Nabi Musa berpuasa pada 10 Muharam sebagai tanda bersyukur di atas kebesaran Allah yang Maha berkuasa menyelamatkan baginda serta pengikutnya daripada ancaman Firaun.

Berpuasa pada hari Asyura sangat besar ganjaran pahalanya. Abu Muslim meriwayatkan sebuah hadis Rasullah saw yang bermaksud: Rasullah saw ketika ditanya berkenaan puasa pada hari Asyura, baginda menjawab: Amalan itu dapat melupuskan dosa setahun yang lalu.
Al Baihaqi pula meriwayatkan sebuah hadis yang bermaksud: Berpuasalah kamu pada hari ke sembilan dan 10 Muharam dan jangan kamu meniru cara orang Yahudi. Maknanya kalau nak puasa sunat hari ini (Rabu) kena digandingkan dengan sama ada semalam atau esok atau kedua-dua sekali. Bukan tunggal hari ini sahaja.

Amalan bersedekah juga turut digalakkan. Abu Musa Al Madani meriwayatkan daripada Umar yang bermaksud: Sesiapa yang berpuasa pada hari Asyura adalah seperti berpuasa setahun lamanya dan siapa yang bersedekah pada hari Asyura bagaikan bersedekah satu tahun.

Menggembirakan keluarga dan saudara terdekat juga turut disarankan. Rasulullah saw pernah bersabda yang bermaksud: Barang siapa yang melapangkan (menggembirakan) keluarganya pada hari Asyura, maka Allah akan lapangkan rezekinya sepanjang tahun itu.

Berdoa kepada Allah boleh dilaksanakan sepanjang masa, malah ia lebih baik lagi jika dilaksanakan pada waktu yang mustajab. Dalam keadaan berpuasa pada hari Asyura sebaiknya kesempatan perlu diambil untuk berdoa kepada Allah memandangkan orang yang berpuasa itu termasuk di kalangan mereka yang diperkenankan doanya.

Di sepanjang bulan ini juga umat Islam turut digalakkan mengusap kepala anak yatim dan menaruh belas kasihan terhadap mereka. Memperbanyakkan amalan zikir, menziarahi orang sakit dan lain-lain.

WALLAHUALAM

January 06, 2009

kembali ke sekolah 2009

Semalam (5 Januari 2009) merupakan hari pertama persekolahan bagi Kuala Lumpur dan kawasan-kawasan yang sewaktunya. Aku sebagaimana ayah dan ibu yang seangkatan dengannya turut menghantar anak2 aku ke sekolah. Yang pertama darjah 3 dan yang kedua darjah 2. Anggaran awal yuran nak kena bayar dekat RM100/- seorang. Tambang bas sekolah lagi lebih kurang RM100/- untuk dua2 sekali termasuk sekolah agama. YUran sekolah agama dah bayar awal masa hujung tahun lepas lagi. Banyak juga.. Campur dengan belanja pakaian sekolah baru.... perghhhh.... dekat gak empat angka. Ini dua orang anak... belum kira yang pra-sekolah lagi. Sebenarnya pra-sekolah lebih mahal belanjanya.

Masa bayar yuran anak aku yg darjah 3, aku pelik sebab cuma RM12.00 tak termasuk tanda nama. Kalau ndak tanda nama kena tambah RM4.00. Anak yg darjah 2 pulak cuma bayar RM16.20. Biaq betul.. apa yg tak kena ni? Sekolah kebajikan ke??

Rupa-rupanya itu untuk sementara, bayaran2 lain belum kira lagi... maknanya jangan suka sangat. Ntah bila nanti pihak sekolah akan mintak. Kalau tak silap diorang kata kena bincangkan dalam mesyuarat PIBG nanti baru diorang putuskan yuran-yuran tambahan yang akan dikenakan dan jumlahnya. Macam persidangan dewan rakyat pulak la mesyuarat PIBG tu nanti. Ada pembentangan belanjawan, ada usul, ada bangkangan, ada sokongan dsb. Mesti menarik.

December 29, 2008

Alah bisa tegal biasa

Aku sepatutnya bercuti sehingga 1 Januari 2009. Tapi nampaknya tak tercapai hasrat disebabkan oleh beberapa perkara yang tak dapat dielakkan. Aku hampir2 saja terpaksa berkejar ke JB untuk menyelesaikan tugasan di sana. Bagaimanapun aku 'diselamatkan' oleh keingkaran sistem di SGB.

Dua minggu lepas di malam hari raya aidiladha, aku juga terpaksa melayani kerenah ketidak upayaan sistem di AST. Sampai pagi aku kena buat kerja daaa...

Kelmarin di penghujung tahun 1429 hijrah pun sama. Berkorban untuk negara.

Tapi aku tak la teruk sangat, kadang2 je.. ada sesetengah orang tu.. memanjang je kena kerja tak tentu masa. Hidup jadi tak menentu.. kesian...

Selamat tahun baru 1430h

Assalamualaikum. Hari ini merupakan 1 Muharram 1430 Hijrah. Kepada semua saudara yang beragama islam, jadikan tarikh ini sebagai pencetus untuk memperbaiki diri pada tahun ini berbanding tahun yang lepas. InsyaAllah.

Sejarah Penggunaan Tahun Hijri

oleh : al-Ustaz Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri

 

Umat Islam baharu sahaja menyambut tahun baru hijri. Pernahkah kita menyelusuri sejarah penciptaannya dan penggunaannya? Penggunaan tahun hijrah bermula selepas 7 tahun kewafatan Rasulullah saw iaitu pada tahun ke 17 Hijrah di zaman pemerintahan Sayyidina Umar bin al-Khattab. Sebelumnya mereka hanya menggunakan hari dan bulan sahaja tanpa tahun. Bulan yang telah diterimapakai sejak zaman Rasulullah saw ialah Ramadhan, Syawwal, Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram, Safar, Rabi`ul Awwal, Rabi`ul Akhir, Jumadil Awwal, Jumadil Akhir, Rajab dan Sya`ban. Penentuan hari ialah dengan melihat bulan yang timbul di waktu malam.

Abu Nu`aym al-Asbahani meriwayatkan dua cerita tentang sejarah penggunaan tahun di zaman Umar. Satu riwayat menyebut, sampai pada Umar dokumen kewangan bertulis Sya`ban. Lalu timbul pertanyaan dalam diri Umar; ini Sya`ban bila? Yang baru ini ke? Atau yang sebelumnya lagi. Satu lagi riwayat menyebut bahawa ada di kalangan gabenor wilayah Islam di zaman Umar mengadu kepada Umar; setiap kali datang surat kamu pada kami, ia tidak mempunyai tahun. Kami tidak pasti bilakah ia dihantar kepada kami. Lantaran itu, Umar menjemput para Sahabat untuk membincangkan penentuan tahun.

Mereka bersetuju bahawa penentuan tahun perlu dibuat berdasarkan peristiwa besar yang berlaku. Persoalannya apakah peristiwa yang boleh dijadikan asas kalendar Islam? Beberapa cadangan diberikan, antaranya berasaskan kelahiran Nabi saw, berasaskan kenabian, berasaskan penghijrahan dan berasaskan kewafatan. Namun, Umar bersetuju dengan hijrah sebagai asas dengan alasan: “Hijrah itu membezakan antara kebenaran dan kebatilan”. Dengan itu, diisytiharkan hijrah sebagai asas pengiraan tahun bagi umat Islam. Tahun perbincangan itu berlaku ialah 17 tahun selepas berlakunya hijrah Rasulullah saw, bererti ia merupakan tahun 17H.

Seterusnya timbul pula persoalan; bulan manakah yang akan dimulakan tahun hijrah? Beberapa pandangan dilontarkan. Antaranya Ramadhan, Syawal dan Muharram. Umar memilih Muharram dengan alasan: “Muharram adalah bulan orang ramai bersurai”. Maksudnya, bersurai daripada mengerjakan ibadah haji. Ibadah haji dilakukan pada bulan Zulhijjah. Ia adalah perhimpunan besar-besaran umat Islam seluruh dunia. Tentu banyak pengalaman menarik sepanjang berhimpun yang boleh mencorak keperibadian muslim yang lebih baik. Kepulangan mereka ke kampung halaman masing-masing selalunya pada bulan Muharram. Mereka kembali pula dengan keperibadian baru selepas mendapat pengampunan dosa hasil ibadah haji. Justeru, sangat sesuai ia dijadikan sebagai bulan pertama kalendar Islam. Dengan itu, bermulalah penggunaan tahun hijrah dengan Muharram sebagai bulan pertama seterusnya Safar, Rabi`ul Awwal, Rabi`ul Akhir, Jumadil Awwal, Jumadil Akhir, Rajab dan Sya`ban, Ramadhan, Syawwal, Zulkaedah dan Zulhijjah sebagai bulan ke 12.

December 24, 2008

Solat Qasar dan Jama'

Penerangan solat qasar dan jama’ adalah seperti berikut:

1.0 Solat Qasar

1.1 Takrifan

Solat Qasar adalah mengqasarkan (memendekkan) solat yang empat rakaat iaitu Zuhur, Asar dan Isya’ kepada dua rakaat sementara solat Maghrib dan solat Subuh tidak boleh diqasarkan.

1.2 Hukum Qasar

Harus berdasarkan kepada dalil berikut:

i.Al-Quran surah al-Nisa’ ayat 101 yang bermaksud;

“Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa mengqasarkan (memendekkan) solat jika kamu takut diserang oleh orang kafir…”

ii. Al-Sunnah yang bermaksud;

‘Ya’la bin Umayyah pernah bertanya kepada Umar bin al- Khattab, “Kenapa kita perlu mengqasarkan solat sedangkan kita berada dalam keamanan?” Lalu beliau menjawab, “Aku telah bertanya kepada Nabi s.a.w., dan Baginda bersabda, solat qasar itu adalah sedekah yang Tuhan telah bersedekah kepadamu, maka terimalah sekalian kamu akan sedekah- Nya”
(Riwayat al-Nasa’i dan Abu Daud)

1.3 Jarak Dibenarkan Qasar

Dua marhalah iaitu empat burudin di mana setiap burudin mempunyai empat farsakh dan setiap farsakh terdiri daripada 5514 meter mengikut kiraan moden. Dari itu, dua marhalah adalah bersamaan 89 kilometer.

1.4 Syarat Solat Qasar

i. Hendaklah pelayaran atau perjalanan itu diharuskan oleh syara’.

ii.Jauh pelayaran atau perjalanan itu tidak kurang daripada dua marhalah (89 kilometer / 56 batu).
iii.Berniat qasar di dalam takbiratul ihram.
iv.Tidak berimam dengan orang yang solat tamam (sempurna).
v.Hendaklah solat yang diqasarkan itu terdiri dari solat empat rakaat.

1.5 Contoh Niat

أصلي فرض الظهر ركعتين قصرا لله تعالى
(Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat Qasar kerana Allah Taala)

2.0 Solat Jama'

2.1 Takrifan

Solat Jama’ terbahagi kepada :

i. Jama’ Taqdim iaitu mengerjakan solat Zuhur dan solat Asar dalam waktu Zuhur atau solat Maghrib dan solat Isya’ dalam waktu Maghrib.

ii.Jama’ Ta’khir iaitu mengerjakan solat Zuhur dan solat Asar dalam waktu Asar atau solat Maghrib dan solat Isya’ dalam waktu Isya’.

2.2 Syarat Solat Jama’

2.2.1.Solat Jama’ Taqdim

i.Hendaklah bersolat secara tertib iaitu mendahulukan solat Zuhur daripada solat Asar dan solat Maghrib daripada solat Isya'.
ii.Hendaklah niat Jama’ Taqdim di dalam solat pertama sebelum salam tetapi yang afdhalnya di dalam takbiratul ihram.
iii.Berturut-turut di antara solat yang dijama’kan itu.
iv.Berkekalan pelayaran atau perjalanan itu hingga takbiratul ihram solat yang kedua.
v.Berkeyakinan adanya waktu solat yang pertama (Zuhur atau Maghrib) berkekalan sehingga didirikan solat yang kedua (Asar atau Isya’).

2.2.2. Solat Jama’ Ta’khir

i.Hendaklah berniat jama’ dalam waktu pertama iaitu Zuhur atau Maghrib.
ii.Berkekalan pelayaran atau perjalanan hingga memberi salam solat yang kedua.

2.3 Contoh Niat

2.3.1 Jama’ Taqdim

i.Jama’ Taqdim Empat Rakaat

أصلي فرض الظهر اربع ركعات مجموعا إليه العصر اداء لله تعالى
(Sahaja aku solat fardhu Zuhur empat rakaat dihimpunkan kepadanya Asar tunai kerana Allah Taala)

ii.Niat Jama’ Taqdim Beserta Qasar

أصلي فرض الظهر ركعتين قصرا مجموعا إليه العصر اداء لله تعالى
(Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat dihimpunkan kepadanya Asar tunai kerana Allah Taala)

2.3.2 Jama’ Ta’khir

i.Jama’ Ta’khir Empat Rakaat

أصلي فرض الظهر اربع ركعات مجموعا إلى العصر اداء لله تعالى
(Sahaja aku solat fardhu Zuhur empat rakaat dihimpunkan kepada Asar tunai kerana Allah Taala)

ii. Niat Jama’ Ta’khir Beserta Qasar

أصلي فرض الظهر ركعتين قصرا مجموعا إلى العصر اداء لله تعالى
(Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat dihimpunkan kepada Asar tunai kerana Allah Taala)

December 22, 2008

Menangguk Di Air Keruh

Minggu lepas kami ada tugasan di Johor Bharu. Aku bawak geng2 aku ke Kg. Senibong, tempat jalan-jalan cari makan yang agak popular kat sini. Lokasinya berhampiran dengan Permas Jaya. Sebelum ni aku pernah sampai sini dengan adik aku, masa tu aku makan ringan2 je....

Tempat ni boleh dikatakan tersohor jugaklah di kalangan orang-orang yang nak makan makanan laut sama ada penduduk tempatan atau yang datang dari luar kawasan ini. Masa kami sampai tu, tempat letak kereta dah penuh.. jadi letak la kereta dekat satu kawasan lapang berhampiran dengan rumah penduduk kampung tu.

Kami meninjau2 kedai2 yang banyak tu nak cari mana yang best. Orang kata kalau ramai orang, best kat situ. Jadi kami pilih la kedai yang dekat je dengan tempat masuk kawasan tu. Sebaik je kami melabuhkan punggung masing2, datangla pekerja kedai tu mengambik pesanan. Sambil2 tu ada la pulak dihidangkan sebakul kecik kacang rebus.. ada la besar tapak tangan kot.. dan juga sepinggan buah-buahan yang dipotong... bagus gak servis kan... maka sambil memesan, sambil makan... sambil tanya.. "ini free ke dik?. Minah yang ambik pesanan tu senyum je....

Takde gambar sebab tak bawak kamera.

Aku macam biasa, cuma ikut orang je sebab nafsu makan aku ni kecik je sama macam perut dan poket aku. Yang 2 org lagi tu dengan napsu yang besar walaupun duit kecik.. yang dipesan adalah; nasik 4 pinggan untuk 4 orang, ikan jenahak bakar sekor, kupang 1/2 kilo, udang butter utk 3 org makan, sotong tepung untuk 3 juga dan semangkuk tomyam campur. Air masing2 mintak air buah.. boleh tahan semuanya...

Makanan dan minuman sampai, kitorang pun makan... boleh tahan rasanya kecuali ikan jenahak yang aku rasa tak best. Abihnya lebih separuh ikan tu terbuang... sambil2 makan tu biasa la ngumpat, citer pasal kehidupan, pasal kerja dan lain-lain...

Makan-makan dan borak-borak, sedar2 dah dekat pukul sebelas.. nak kena balik awal sebab ada anak dara sorang. Tak elok bawak anak dara malam-malam sangat.. (kul 11 malam awal ke??). Kitorang pun gerak gi kaunter ndak bayar..

tengah tunggu giliran nak bayar tu, ada seorang pompuan muda tegur, "Bang! Tadi ada makan buah dengan kacang rebus tak?". "Ada", jawab Leh. "Enam hinggit bang", balas balik pompuan tu. "Ceh... kena bayar ke... ingatkan freee", balas Leh balik dengan muka masam-masam kelat sambil ngulurkan duit nam hinggit. Sambil tu, petugas kat kaunter tu pun kira, "Seratus lima puluh nam ringgit dua puluh sen (RM156.20) bang...". "Berapa?", aku tanya balik sebab macam tak berapa dengar dia cakap. "Seratus lima puluh nam ringgit dua puluh sen (RM156.20). Errr... Seratus lima puluh je", ulang makcik tu balik dengan lebih jelas. "Ceh! Diskaun kunun. Setakat nam hinggit doposen tu", kata hati aku je. "Bagi resit kak", kata mulut aku. Pergh.... kolek kolek masing2 hulur RM50. Bagi-bagi balik maknanya kena dalam dekat2 RM40 sorang.

Masing2 hati bengkak je gi kat kereta. Elok2 je nak masuk dalam keta, datang dua orang budak sorang laki sorang pompuan.. umur dalam 6 ke 8 tahun kot terus gi kat kitorang. "Bang.. parking kena bayar.. dua hinggit", kata si kakak. Aku terus gelak besar... kena lagi daaa.... Leh lagi yang ngulurkan 2 hinggit sambil melawak kat budak2 tu, "Aik.. takde tulis pon kena bayar. Ok la.. nah duit raya dua hinggit". Menjawap la pulak budak2 tu, "ini duit parking, bukan duit raya". Mujur la kat tempat orang.. hwa hwa hwa..

Sepanjang perjalanan balik ke hotel tak abih2 citer pasal benda tu... hwa hwa hwa.. Aku tak pasti memang harga mahal macam tu atau kami terkena sebabnya aku memang tak biasa makan kat tempat2 macam tu. Kurang berdaya saing untuk orang-orang macam aku. Kalau memang rega dia macam tu, itu je la sekali aku makan kat situ. Satu hal lagi yang diorang letak kacang dengan buah tu.. cakap le kena bayar kalau makan, takde la aku makan kalau tau melainkan kalau aku memang nak makan kacang rebus atau buah tu. Dah kira macam menipu gitu... Yang tuan tanah mintak duit bayar parking pun sama gak, takde tulis kat mana2 pun kena bayar.. tau2 mintak.. ni namanya menangguk di air keruh.. bukan di Ayer Keroh, Melaka!

December 15, 2008

dari bandar melaka ke bandar melaka


aku ke Melaka lagi baru2 ni... kali ni sempat la menjelajah sekitar kawasan mahkota parade sebab aku tinggal kat hotel mahkota. dekat dengan dataran pahlawan, menara tamingsari, mata-di-atas-malaysia.. dan kota peninggalan penjajah..

tampi aku bukan nak citer pasal tu.. aku nak citer pasal papan tanda arah jalan kat bandar melaka. mungkin orang yang tak biasa jalan-jalan kat bandar tu akan berpusing-pusing beberapa kali di tempat yang sama sebelum sampai ke tempat yang dituju. atau mungkin aku je kot... hua hua hua... ada papan tanda agak mengelirukan di sesetengah tempat... sebagai contoh tgk gambar ni. Kalau nak ke lebuhraya nak ke KL atau JB arah ke kiri. Tapi tengok kat tiang lampu dalam kotak merah tu.. ada satu lagi penunjuk arah ke tol air keroh arah ke kanan. Manakala dalam kotak kuning (aku tak sempat ambik gambar yang ini), arah lebuhraya KL/JB adalah ke kiri dari sebelah sana (sama arah dengan tol air keroh) dalam kotak merah. Jadi mana arah sebenar yang harus diikut untuk terus sampai ke lebuhraya?

Aku perasan ada beberapa penunjuk arah macam ni kat bandar melaka. diorang suh pusing2 kat bandar dulu baru le gi tempat yg dituju... hehehehe...

December 09, 2008

Ulangtahun Satu Dekad


Pada hari ini 11 Zulhijjah 1429, genaplah 10 tahun hijrah perkahwinan aku. Pada asalnya bukan tarikh ini yang kami pilih, tapi selepas aruah atuk aku mengira-ngira hari yang sesuai, inilah tarikhnya. Satu hari selepas hari raya aidiladha 1419 hijrah. Alhamdulillah, perkongsian hidup ini masih utuh kekal bahagia hingga hari ini. Semoga akan kekal bahagia dan diberkati Allah sehingga ke akhir hayat.

Kalau nak kata tak pernah ada masalah, memang tipu. Alhamdulillah segala isu dapat diseselaikan dengan cara yang baik. Kadang-kadang perselisihan pendapat perlu juga untuk mengukuhkan lagi hubungan. Dari situ kita tau yang mana kurik dan yang mana kendi. Kalau baik segalanya bukan tak elok, lagi baik la kan agaknya... tapi kalau simpan perasaan dalam hati.. silap2 boleh meletop.. lebih baik luahkan apa-apa yang terbuku dalam hati supaya sama-sama tahu kehendak masing-masing. Boleh dibincangkan bersama-sama untuk mencari kesepakatan. Apa yang disukai, apa yang tak suka.. gitu la kan.. kan...

Insya-Allah akan tercapai hasrat di hati. Amin...

December 08, 2008

sayang hospital jarak jauhkan

Vodafone Mobile Connect model Huawei E620 masih lagi menyediakan sambungan terus ke ast. Hampir2 tak dapat digunakan, mujur K530i milik aku dapat digunakan sebagai pelantar sementara untuk mendapatkan pemacu peranti ini. Sehingga saat ini, masih tak diketahui punca sebenar masalah di ast.. mata tak tahan dah.... besok la ye...

December 05, 2008

Selamat Hari Raya Aidil-Adha

Selamat menyambut hari raya aidil-adha kepada semua umat islam. Kepada jemaah haji, semoga mendapat haji mabrur. Yang ada cita-cita nak pergi, tanamkan tekad... insya-Allah dimurahkan rezeki oleh Allah untuk kita menjadi tetamu Allah di tanah suci nanti. Semoga tercapai hasrat.
Amin.

Meneropong kuman di seberang lebuhraya


Sila pilih perkataan yang betul untuk perkataan yang berhuruf tebal di dalam ayat di bawah.

Bukan Sekadar Venue Untuk Sukan.
a. Tempat
b. Gelanggang
c. Gelenggang
d. Gendang gendut tali kecapi

December 01, 2008

Alah membeli, menang memakai...



Menang ke?? Secawan cokelat panas = RM3.50, roti warna ceklat 1.5 keping dengan ketebalan 1.75cm + semangkuk kari ayam (2 ketul) = RM6.00. Jumlah = RM9.50 (tidak termasuk cukai dan bayaran perkhidmatan).

Dengan harga sebanyak ini dan bahan-bahan sebanyak ini.. memang tak berbaloi... disebabkan nama kedainya "OLD TOWN White-Coffee", pengguna terpaksa membayar lebih untuk nama kedai je. Abih.. kenapa gatai gak makan kat sini dah tau mahal...!!?? Saja nak rasa apa yang mahal sangat.. kenyang makan roti kat sini boleh tahan sampai tengah hari ke...?? sama je pon... lepas sejam dah lapor balik.. .huhuhuhu... nak makan nasik lemak.... tulong... tulong.. lapor perut...

November 18, 2008

sedikit sedikit lama lama jadi bukit

Tol Lebuh Raya Utara-Selatan turun 10 Peratus

18/11/2008 2:54pm

KUALA LUMPUR 18 Nov. – Semua pengguna kenderaan ringan yang melalui Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) antara pukul 12 tengah malam hingga 7 pagi akan menikmati diskaun tol sebanyak 10 peratus.

Penurunan sebanyak RM2.70 itu merupakan salah satu insentif yang diperkenalkan melalui Program Insentif Perjalanan PLUS bermula 1 Januari tahun depan hingga 31 Disember 2010 - Utusan.

+------------------------------+

Hmmmm.. menarik juga ye untuk pengguna lebuhraya. 10% tu banyak juga... cuma aku nak tau, macam mana encik plus nak menentukan waktu yang termasuk dalam potongan tu. Waktu masuk ke atau waktu keluar, atau mesti di antara waktu tu. Maknanya kena masuk lebuhraya selepas pukul 12 malam dan keluar sebelum pukul 7 pagi. Kalau terlebih dah kira normal rate sekalipun jam 7.01 pagi! Kalau masuk jam 11.59mlm keluar jam 12.30 pagi macam mana pulak??

Aku terbayangkan banyak kereta berhenti menunggu nak masuk tol sebelum pukul 12 mlm untuk mendapat diskaun. Mesti sesak punyalah.... hua hua hua... kalau satu hari buleh jimat 80 sen, bayangkan kalau sebulan sudah berapa?

Jangan terkejut kalau lepas ni ada jam besar dekat semua plaza toll!!

November 17, 2008

indah khabar dari ropa

Pagi tadi dalam perjalanan nak gi kerja.. layan sinar.fm dengan topik "pengalaman tak best masa bercuti". Aku teringat peristiwa aku gi bercuti kat Melaka aritu.

Biasanya aku kalau nak gi bercuti takde booking2 dulu.. main jalan masuk je (walk-in).. biasanya dapat je.

Ada la satu hari tu dalam perjalanan balik dari kampung aku kat BP, tiba2 teringin nak melepak kat Melaka lagi... melaka lagi daaa.... yang ni ntah yang keberapa kali ntah gi Melaka.. asyik Melaka je... mana tau kot2 aku buleh dapat pingat ke kan... terus la aku singgah ke Ayer Keroh.. masa tu jam dah dekat 11 malam dah...

"Nak tido mana ek? Kat area Melaka ni dah banyak tempat kita try..", aku tanya isteri aku.
"Ntahla.. kita tengok la mana2 yang ada kosong", balas isteri aku dengan tak berapa yakin.

Memula dah tanya kat Seri Malaysia, tadak kosong. Lepas tu gi kat Taman Mini Malaysia.

"Malam ni ada bilik kosong lagi ke?", aku tanya penyambut tetamu kat situ.
"Bilik dah takde encik, chalet ada la. Ndak?", balas mamat tu.
"Chalet macam mana? Berapa kadar bayaran yang dikenakan".
"Chalet ni ada dua bilik, ada dapur, ada ruang tamu. Harga RM215.00 satu malam", konfiden je mamat tu jawap.
"Tengok gambar ke pamplet ke.. ada?".

Mamat tu hulur la pamplet.. belek punya belek... nampak best gak chalet tu... tak fikir panjang sebab dah dekat pukul 12 mlm.. aku pun terus je setuju.

Lepas check-in, aku pun terus la bawak keta gi chalet tu. Tengok dari depan macam rumah buruk je. Masuk je dalam nampak macam rumah tinggal la pulak. Ada la peti sejuk satu.. sekali bukak macam dah lapan tahun tak pernah guna. Tv ada sebijik kat ruang tamu, bayangkan le bayar mahal2 tv pesen lama dan chenel yang free punya, dah la gitu tak clear la pulak tu.

Masuk bilik yg depan, anak2 aku dah tak larat terus melanding.. tak perasan lagi cadar pun tak ada. Maklumlah, lampu bilik kan samar2 je... pasang air-cond macam bunyik enjin bot pukat tunda.

Sambil2 tu aku masuk bilik lagi satu, pasang air-con.... Tu diaaaa.... menyembur segerombolan semut dengan telur2 depa keluar dari blower air-cond tu.. cepat2 aku angkat anak aku yang kecik keluar dari bilik tu. Bukak almari pulak, ada la tuala lembab tergantung kat situ.

Hati sudah panas.. aku terus cari nombo telefon resort tu kat bil tadi. Sambil tu baru aku perasan yang harga sebenar kat bil kat kredit aku bukan RM215 tapi RM315. Nak mam*** diorang ni.

Aku call reception tadi terus la aku komplen segala macam yang ada kat situ. Malaih nak tulis detail ah... macam bagus je kan.. Suh anak bini aku kemas2 barang terus sumbat dalam keta balik. Tengah kemas2 barang tu receptionist tu call aku balik offer bilik lain yang katanya lebih baik. "Tak payah lahh... eden nak balik dah ni".

Lepas tu terus aku pulang kunci, suruh mamat tu kensel aku punya transaksi tadi. "Mintak mahap ye encik, nanti kami periksa bilik tu", mat tu nak nyedapkan hati aku. Aku cuma senyum je sambil kening macam KJ... hua hua hua.... dalam hati aku, "aku dah nak blah kau nak periksa buat apa! mangkuk!!".

Malam tu jugak aku balik rumah.. sampai rumah dalam kul 2 pagi. Home-sweet-home.


moral: Jangan mudah terpedaya dengan gambar terutama gambar iklan. dah tentu semua elok.

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini