October 22, 2007

Lepas Hari Raya

Mood hari raya dah makin kurang. Tapi yang pasti sampai hujung bulan nanti mesti penuh dengan rumah terbuka. Rumah aku sentiasa terbuka, sapa2 nak datang silakan... tapi call le dulu ye.. mana tau aku takde kat rumah. Open house official, kalau ada rezeki.. adalah nanti...

Aku balik kampung ke Batu Pahat sehari sebelum raya. Keluar ke highway dari exit Bangi..... tu diaaaa...... kereta macam parking kat atas highway. Bayangkan le, dari bangi ke hentian nilai yang biasanya 15 minit tu, jadi satu jam setengah... kui kui kui...... aku keluar dari rumah dalam kul 5.30ptg, sampai kat hentian nilai time ngam2 buka puasa... mujurle dapat parking... eheheheh.. ini le penangan raya...

balik kg terus gi rumah nenek aku, sampai dalam kul 12 mlm...
rumah arwah ayah aku tadak apa dah.. yang tinggal peti sejuk dengan mesin basuh... so aku n famili stay kat rumah nenek aku... sekali anak aku yg kecik tak serasi la pulak, orang jawa kata tak 'kerasan'. sampai pukul 4 ke 5 pagi baru dia tido.. itu pun tak nyenyak... aku dengan wife aku pun sama la jugak berjaga.... huaaaaa.... ngantuk mata...

pagi2 dah kena bangun la pulak.. takkan nak pulun tido pulak kan.. walaupun ngantuk mata tak hingat punya.... pegi mesjid dengan anak bujang aku tu.. sembayang raya.. lepas tu jumpa la kawan2 aku yang satu kelas masa kecik dulu.... masing2 dah ada famili.... dah tua daaa....

balik kat rumah nenek aku, bersalam-salaman dan bermaafan-maafan la pulak.... lepas tu makan... tapi.. pebret aku takde la... aku sampai malam2 tu je nenek akau dah kobar kat aku,"Nenek tak buat burasak la mi... daun pisang nipah tak ada". Frust jugak la... tapi itu tak penting, yang penting aku miseh ada famili kat kampung... hehehehe

Lepas tu gi rumah kakak aku... adik2 aku semua lepak sini.... lepas tu gi pusara kedua orang tua... :( aku tunjuk kat anak2 aku tempat arwah atuk dengan nenek diorang bersemadi.... dengan arwah atuk aku sekali...

Kebetulan jugak mangsa2 kebakaran satu famili lima orang yang masuk paper aritu disemadikan kat tempat yang sama. Ada la satu deret kubur diorg kat situ. Siap pagar batu sekali...

Lepas tu gi rumah sedara-mara... pehhh.. hujan gila lebat pulak tu.. mujurle jalan semua dah elok...

Petangnya mak sedara aku dengan anak2 dan cucu2 dia sampai dari kota tinggi... malam tu, aku bawak keluar bekalan bunga api combine dengan yang diorang bawak... jadi la.. dam dam dum bunyi mercun... anak2 aku pun sakan la pulun.... kami ayah2 pun join sekali.... ahahahaha.. bukan apa, budak2 main kena dengan pengawasan orang tua....

memang meriah... hehehehe...

No comments:

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini