June 10, 2009

Jebat derhaka?

Malam tadi entah apa gatal aku layan tengok cerita Jebat Derhaka. Nordin Ahmad jadi Jebat. Memang handal Jebat ni, abih segala hulubalang, askar dari pangkat prebet sampai la kolonel diamuknya. Gatal pulak tu... dayang2 abih kena sapu semua... ha ha ha... sampai satu babak tu... time tu raja dah tak karuan pasal takde sapa buleh lawan Jebat. Datuk bendahara pun menyembah derhaka kata Tuah masih hidup.



Dengan mudah Sultan Melaka mengampunkan datuk bendahara dan tuah sekali. Bertentangan dengan apa yang dikatakan oleh seorang bekas pembesar dari Melaka dan disokong dengan galaknya oleh seorang pembesar dari Johor bahawa kalau sembah derhaka maka orang itu akan dibuang ke laut dan keluarganya dihalau keluar negeri serta segala hartanya dirampas! Kenyataan ini dibuat dalam satu rancangan bual bicara yang semakin popular sekarang ni. Pengelola rancangan tu Prof. Mohd Agus Yusof.

Maknanya filem melayu tu yang tak betul (takkan takde orang nak marah kalau salah kot) atau dua2 pembesar tu tak pernah tau pun pasal benda tu.

2 comments:

bokbon said...

jebat hebat, tuah tidak.

Shh said...

jebat memang hebat.
berani kerana benar, takut kerana penakut

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini