September 28, 2009

kamera digital



Assalamualaikum.

Sambutan hari raya aidilfitri dah berlalu. Tapi masih ada yang mengadakan acara rumah terbuka terutama pada hari sabtu dan ahad nanti. Selagi masih bulan Syawal, masih dikira raya. Tak salah nak bersedekah dengan cara menjamu tetamu yang datang asalkan niat tu kena betul dan tidak membazir. Silap2 ada yang terlajak sampai bulan Zulkaedah. Tak salah juga asalkan kaedahnya betul.

Salah satu acara wajib di hari raya sudah tentunya ialah sesi fotografi. Bukan selalu nak kompol2 satu keluarga ramai2 pakai baju cantik2 kan... nak tunggu kenduri kawin, entah berapa tahun sekali.. kalau ada kematian... takkan nak sesi fotografi pulak kan... ada pulak yang kena kapankan sekali dengan aruah.. lagipun kan time tu pakai baju ala kadar je.. jadi masa yang paling sesuai.. raya lah harinya.

Zaman sekarang ni pulak, boleh katakan dalam satu keluarga tu sekurang2nya ada satu kamera digital. Kalau tak pun telefon tangan yang ada kamera. Kalau tak brand dan model yang hebat2 sekalipun, ada la yang cap yang tak glemer asalkan boleh ambik gambar digital bukan bikin filim ya incik. Boleh nak edit gambar, boleh tengok hasilnya dulu sebelum dicetak. Kalau guna filem, tak nampak hasilnya terus. Sekali dah cuci baru la tau senget ke, pejam mata ke, posing tak sesuai ke... nasib la kan...

Arituh, on da way aku balik ke rumah dari kampung, isteri aku duk mengreview gambar2 dalam kamera digital aku tu lah... anak aku yang kecik sekali pun sibuk la nak tengok jugak.. last2 wife aku pun lelap la pulak (sudah menjadi kebiasaan bagi isteri2 tidur sewaktu suami sedang memandu tak kira di mana jua anda berada)... sedar2 anak aku tu bising2 kan ntah apa la agaknya.. rupa2nya dia sudah format kad ingatan kamera tu... habih semua gambar dalam tu.. huhuhu... so.. pot pet pot pet la wife aku tu... nak buat lagu mana kan.. dah jadi.. aku nak marah pon tak bley sebab aku tak nengok apa anak aku tu buat... salah sendiri la...

Sampai je kat rumah.. dengan segera aku cabut kad ingatan tu, masuk dalam buku nota aku. Aku guna la kepandaian yang ada mengrecover data yang ada dalam tu. Mujur la dapat balik.. hahahaha.. semua sekali yang dulu2 pun ada sekali.. mujur takde yang terlampau.. kalau idak kantoi...!!

1 comment:

en_me said...

salam aidilfitri..

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini