September 01, 2009

Ziarah ke Mesir


Alhamdulillah. Kami selamat pergi dan kembali semula. Lepas cuti dua minggu, rasa segar pemikiran. Apatah lagi lepas selesai mengerjakan ibadah umrah.

Bagaimanapun aku takmo cerita banyak pasal umrah dan ziarah ke madinah kali ini sebab ceritanya lebih kurang dengan cerita umrah dan ziarah sebelum ini. Aku cuma nak cerita beberapa hal yang berbeza dari ziarah dari tahun lepas. Yang itu bab lain.

Kali ini aku nak kongsi sedikit pengalaman sewaktu lawatan kami ke Mesir.

Mesir dikatakan bumi nabi-nabi kerana ramai nabi yang diturunkan di sini sebelum nabi Muhammad s.a.w. Bagaimanapun tinggalan sejarah yang agak popular di sini ialah sesuatu yang besar-besar seperti piramid dan juga penjaganya encik spinx. Tidak ketinggalan juga ialah Abu Simbel.

Kami sampai di Kaherah pada awal pagi disambut oleh pemandu lawatan kami Ust. Firdaus dan abangnya Ust. Farhan juga Ust. Aziz. Mereka ini adalah rakyat Malaysia yang sedang menuntut di sini. Disamping menuntut ilmu, mereka juga menyebarkan ilmu kepada kami sebab melancong sambil belajar la katakan.

Tempat pertama yang kami lawati ialah Rumah Wilayah Perseketuan untuk bersarapan.
Rumah ini menempatkan asrama untuk pelajar-pelajar yang berasal dari Wilayah Persekutuan. Bertentangan dengan rumah ini ialah Rumah Pulau Pinang untuk pelajar-pelajar dari Pulau Pinang.

Selesai menikmati sarapan, kami terus dibawa ke Hotel Tiba Piramid di Giza. Sepanjang perjalanan, pemandangan rumah-rumah yang tidak siap kelihatan di kiri kanan jalan. Walaupun tidak siap, rumah-rumah ini ada penghuninya. Malah, penghuninya bukan sahaja manusia, mungkin juga ia adalah kambing ataupun pokok timun! Ya.. mereka berternak dan bercucuk tanam di atas bangunan.


Kedudukan rumah-rumah ini juga sangat padat dan kelihatan tidak teratur. Inilah sistem perumahan bagi golongan kebanyakan di sini. Jumlah penduduk di kota Kaherah ini sahaja ialah 27 juta orang. Lebih ramai dari rakyat Malaysia.


Kami menginap di hotel Tiba Pyramid, Giza. Jarak antara hotel ni dengan kawasan piramid lebih kurang 3 km.
Jalan kat depan hotel

Dalam bilik

Hadapan pintu masuk hotel

Kami dibawak ke kedai minyak wangi kerajaan. Kat sini macam-macam pati minyak wangi ada. Diorang kata, minyak wangi yang mahal-mahal tu pun ambik pati kat sini.

Depan kedai

Masa ni Mat ni tengah demo, minyak wangi mahal ada alkohol. Boleh bakar wooo..



Ini kat kedai kristal Asfour. Macam-macam barang kristal ada kat sini. Dari lampu perhiasan, model bangunan, patung2 comel, aksesori wanita dan lain-lain. Siap duit je... macam2 boleh beli.

Keadaan lalu-lintas kat sini padat, laju dan kelam-kabut. Bunyi hon sentiasa menghiasi pemanduan. Kalau nak naik atau turun bas, kena berlari. Tidak ada bas yang berhenti sepenuhnya, dia cuma akan perlahan je... pejalan kaki juga melintas sesedap rasa kat mana-mana jalan besar atau kecik. Aku yang duduk belakang drebar bas pun rasa banyak kali tekan brek yang tak nampak. Pemandu kat sini memang agresif.

Tempat yang mesti dilawati. Piramid. Di Giza sahaja, ada 3 piramid yang besar. Kalau tak silap ada lebih kurang sepuluh kat sini kot.. tapi yang lain kecik2 je.

Dengan Ustaz Hj Ahmad Shukri dan isterinya sebelum masuk ke kawasan piramid

Ini la keadaan dalam piramid. Mayat piraun dibaringkan kat kawasan rata (belakang akak tudung purple tu). Nak masuk dalam ni kena lalu pintu sempit setinggi lebih kurang 4' dan lebar 3' kot.. aku tak ukur pulak. Masuk ke bawah dengan kecerunan 45 darjah. Kalau nak masuk memang tak boleh jalan steady punya, kena tunduk atau menyengetkan badan. Dalam tempat ni lebih kurang 20 meter kot.

Besor rupanya piramid ni. Tiap satu ketul batu yang membentuk piramid ni pun dah besar. Lebih besar dari kereta. Padu pulak tu. Bayangkan macam mana buruh zaman firaun ni dulu nak ngangkat batu ni. Aku rasa diorang ada teknologi yang lebih canggih dari sekarang ni. Wallahualam.

Dari sini boleh nampak ketiga-tiga piramid terbesar kat kawasan Giza.

Encik Spinx yang dikatakan penjaga kepada semua piramid. Sebahagian hidungnya telah dipecahkan oleh salah seorang pahlawan islam (tak ingat nama dia) untuk menunjukkan bahawa benda ni tak ada kuasa apa-apa pun. Tak ambik gambar dekat, malas nak jalan panas-panas.


Malamnya bersiar-siar menyusuri sungai Nil dengan kapal layar. Macam-macam jenis pengangkutan yang disediakan untuk bersiar-siar kat sungai Nil ni. Yang kitorg naik ni kira sederhana. Ada yang mewah siap ada tempat makan-makan dengan penari goyang gerudi sekali. Yang tu kitorang tak nak la... huhuhuh.. takut...


Kat belakang tu salah satu masjid yang ada dalam Kota Pertahanan Salahuddin Al-Ayubi. Dalam kota ni ada juga muzium pertahanan/tentera, muzium polis dan beberapa buah masjid lagi.

Kawasan kedai makan di hadapan pasar Khan Elkhalili. Air minum mahal gila.. satu tin sampai 10 Egypt Pound atau disebut geneh. 1 geneh lebih kurang 75 sen malaysia kot. Gambar pasar aku tak ambik. Kat pasar ni ada macam-macam barang perhiasan dan cenderahati dijual.

Bangunan kat belakang tu ialah sebahagian dari Universiti Al-Azhar.


Kawasan peranginan terkenal di Mesir ialah Iskandariah atau dalam bahasa omputeh Alexandaria. Perjalanan dengan bas melalui lebuhraya dari Kaherah ke Iskandariah menuju utara mengambil masa kira-kira 2 jam. Bandar ini terletak di persisiran Laut Mediteranean.

Bandar Iskandariah agak bersih dan teratur berbanding Kaherah yang sangat sibuk dan berdebu. Pemandu di sini juga lebih berhemah tapi masih lagi laju dan agresif. Pemandu di Malaysia yang agak ganas di Malaysia pun masih tak boleh lawan majoriti pemandu kat Mesir.. hahahaha... dah budaya diorang macam tu... kasar..

Mesir merupakan sebuah negara republik. Dulu negara ni ada raja, tapi dah digulingkan.

Ini ialah istana raja yang terakhir sebelum digulingkan. Aku tak ingat sapa nama raja ni. Kami diingatkan supaya tidak mengambil gambar di mana ada simbol helang seperti ini kerana ia merupakan larangan. Siapa yang tertangkap akan dipenjarakan beberapa hari serta merta tanpa perbicaraan. Tapi tempat ni dikecualikan. Polis dan tentera bersepah kat seluruh bandar kaherah terutamanya. Ramai yang berpakaian seragam tentera/polis dan ada juga yang berpakaian biasa. Mengkritik kerajaan/presiden adalah satu kesalahan serius dan boleh ditahan serta merta juga tanpa perbicaraan.

Budaya rasuah atau di sini dipanggil 'baksis' adalah suatu yang lumrah di sini. Kalau kat Malaysia, benda ni masih agak sorok-sorok lagi kononnya, di Mesir ia sesuatu yang sangat biasa. Sedekah katanya!

3 comments:

en_me said...

sonoknyerrr.. macam kat sunway lagoon jakk.. ekeke, salam ramadhan akak shazmi ittewww

Azli Rimon said...

best..best..best..ermm ko ada jurufoto peribadi eh..cantik jer pic tuh

Shh said...

kat sunway lagoon tu kecit je en_me..

li.. bukan sebab orang yang ambik gambar.. tapi sebab orang yang diambik gambarnya... heheheh

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini