March 19, 2010

Adik-adik bakal pendakwah

Malam tadi di TV1 disiarkan secara langsung rancangan Adik-adikku peringkat akhir. Penganjurnya IKIM. Seronok tengok adik-adik mempersembahkan bakat masing2 sebagai bakal pendakwah untuk meneruskan kesinambungan para pendakwah yang ada sekarang. Terasa betapa kecik diri aku sendiri. Aku yakin tak dapat buat macam adik-adik tu. Tambah pulak tu, salah seorang peserta sangat menyentuh hati. Anugerah penglihatan tidak dikurniakan Allah kepadanya. Tapi hatinya terang. Masya-Allah.

Aku bukan nak menyentuh keseluruhan rancangan yang disiarkan sebab aku bukan pandai sangat dalam hal ehwal macam tu. Cuma aku nak cerita pasal beberapa pekara yang pada pandangan mata aku agak tak biasa.


Sewaktu acara penyampaian hadiah, hampir 10 orang tetamu2 yang bergelar datuk, tun, tansri dsb dipanggil ke pentas untuk menyampaikan hadiah dalam satu masa. Penyampaian hadiah bergilir-gilir la kan. Ditambah dengan para peserta, murrabi (pembimbing) peserta dan sapa-sapa ntah lagi.. jadi macam terlalu sibuk di atas pentas. Nampak kelam kabut pun ada. Takkan la masing2 yang mendakwa diri VVIP tu nak naik pentas tunjuk muka, bukan tak pernah masuk tv pon.

Satu lagi, sebelum keputusan diumumkan, ada acara selingan. Ada seorang remaja perempuan membaca puisi tentang kesemua bekas perdana menteri Malaysia dan yang ada sekarang. Sambil itu, ada kanak2 lelaki yang melakonkan watak tokoh2 tu. Yang aku perasan, cuma ada lima je dari tunku abd rahman, razak, mahathir, pak lah dan najib. Kenapa husin tidak ada dalam senarai? Ke... aku yang tak tau fakta sejarah?

Camna pun, tahniah kepada pihak yang menjayakan rancangan ini. Adik-adik peserta dan pembimbing masing2. Semoga cita2 nak jadi pendakwah akan berjaya. Insya-Allah.

2 comments:

tunbegia said...

sungguh insaf kan dgn adik yang buta itu,

salamm,

Shh said...

memang insaf..

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini