March 10, 2008

Hari Wanita

8 Mac merupakan hari wanita sedunia. Sempena dengan hari wanita ni.. nak ucap apa yek? kalau raya tu boleh la jugak mintak mahap zahir batin ke hapa ke...? Habis hari lelaki bila?? hari-hari merupakan hari lelaki...

Apa sejarah hari wanita ni ye? macam mana pulak boleh ada hari wanita?

Peristiwa yang mencetuskan sambutan itu berlaku 151 tahun dulu iaitu pada 8 Mac 1857. Pada tarikh itu, satu mogok besar-besaran diadakan oleh beratus-ratus wanita yang menjadi buruh di kilang kain dan pakaian di New York.

Mereka melancarkan mogok kerana menentang kezaliman majikan dan masyarakat kapitalis yang mengeksploitasi keringat dan tenaga dengan bayaran gaji amat rendah, masa kerja panjang serta keadaan suasana tempat kerja yang tidak berperikemanusiaan.

Lima puluh tahun kemudian, pada Ogos 1910, Persatuan Wanita Sosialis Antarabangsa telah memilih tarikh ini sebagai Hari Sambutan Wanita Sedunia. Pada tahun 1975, Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) mula merayakan 8 Mac sebagai Hari Wanita Sedunia.

Itu sejarah hari wanita sedunia. Kalau nak meraikan apa-apa golongan pon, wanita ke, ibu ke, isteri ke, bapak, anak, atuk, pak menakan belah mak ke... tak payah ada hari spesel pon. Pada aku (pandangan peribadi, bukan mewakili mana-mana NGO atau parti politik berhaluan kiri)... wanita ni sentiasa spesial. Dalam Islam sekalipun, martabat wanita adalah tinggi sebenarnya... cuma orang yang tak faham je kata lelaki lebih baik darjatnya. Sekalipun kalau dah kawin, adalah tanggungjawab suami untuk menjaga isteri. Wajib memberi nafkah zahir dan batin. Kalau ada anak, tanggungjawab suami yang kena beri nafkah anak2.. Tanggungjawab isteri menjaga maruah suami. Jadi, mana lebih best? Banyak lagi fakta sebenarnya.. tapi aku bukan pandai sangat nak mengulas isu-isu macam ni. Yang penting aku faham apa tanggungjawab aku, apa tanggungjawab isteri2 aku...opppsss... isteri je..


Banyak pulak ayat aku yee..

Macam mana pun, aku nak ucapkan Selamat Hari Wanita kepada semua wanita. Semoga semua wanita yang aku kenal mahupun yang mengenali aku sentiasa di dalam keadaan selamat dan sihat.

No comments:

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini