August 04, 2008

Padi tidak dibuang, senja tidak dikejar

Hari Jumaat lepas aku ke Pejabat Imigresen di Damansara untuk memohon paspot antarabangsa. Sebelum masuk ke pejabat tu, aku singgah kat gerai ambik gambar kat tepi tu.
"Gambar paspot ye. Empat keping."
"Ok. Abang duduk situ".

Aku pun duduk atas kerusi bulat kat studio mini tu, sambil kontrol hensem (hensem ke??).

Jurufoto tu pun ambik gambar aku dengan kamera digital berjenama fuji. Lepas tu terus cetak guna pencetak canon.

Sambil tu dia tanya aku, "Abang nak fotostat ic dng surat beranak?"
"Surat beranak!?", aku tanya balik.
"Iye bang. Sekarang semua kena ada surat beranak. Dulu kan bawah 18 tahun je", mat tu jawap balik.
"Aiseh.. macam tu la pulak".
"Abang boleh gi kat Jabatan Pendaftaran sebelah ni je. Ambik cabutan surat beranak".
"Ok. Nanti aku gi tanya...", balas aku dengan nada kurang yakin.

Lepas bayar harga gambar, aku terus gi masuk ke kaunter penerangan imigresen. Memang sah kena ada surat beranak. Waduh waduh... mana aku letak surat beranak aku. Aku tak ada simpan kot...

Aku terus la gi JPN kat sebelah tu je. Ambik nombor.. mujur tak ramai orang.
Sampai giliran aku.. terus tanya kat petugas situ.
"Erm... encik punya ni belum pernah mohon lagi. Kena tunggu paling kurang pun seminggu sebab kami kena tanya kat pejabat johor. Boleh?", tanya makcik tu.
"Aaa... kena ada la. Saya memang perlu ni".
"Encik bayar RM5 untuk proses ye".

Tak sangka la pulak kena ada surat beranak. Aku punya trip tak sampai sebulan dari sekarang. Hau hau hau... harap2 tak ada masalah sebab aku nak buat benda baik. Insya-Allah tak ada halangan. Kalau tak dapat bulan depan ni, nampak gaya kena pospon cuti sekolah hujung tahun ni la pulak.

No comments:

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini