August 15, 2008

Sambil menyelam, minum air

BAB 1

Perjalanan balik dari utara ke kl dirasakan agak laju.. belasah je keta baru yang meter perjalanannya belum sampai 2000 km tu selaju 160-170km/j... mak aih.. dia punya minyak pun punya la speed... dari tapah sampai KL je dekat separuh!

Sampai2 je kat rumah mertua aku terus angkat barang2 nak masuk dalam keta sendiri. Ku tekan butang kawalan jauh kereta aku.. kereta aku tidak menyahut langsung! Alamak.. apahal la pulak..? merajuk ke.. Ku panggil lagi berkali-kali.. "Zaza.. Zaza... bangun la". Dia tetap mendiamkan diri.... ku berdiri rapat2 kat Zaza.. tekan lagi butang kawalan jauh tu... naik la sikit punat kunci pintu.. lepas tu turun balik pelan-pelan... hmmmmmm... demam rupanya Zaza. Ku buka pintu Zaza secara manual.. ku simpan barang2 aku.. terus naik rumah mentua aku.. khabarkan berita bahawa Zaza mogok hari itu, "Tak boleh balik la. Keta tak boleh start.. bateri kong kalikong". Setelah selama beberapa tahun aku tak tidur di rumah mentua aku, akhirnya terpaksa juga aku melelapkan mata kat situ... Urusan Zaza kemudian la..

Dengan bantuan biras aku.. (kepada sesiapa yang tak tahu, biras ialah suami/isteri kepada ipar.. tak ada kena mengena dengan beras yang telah naik dan turun harganya), aku mengjumpstart Zaza. Agak sukar juga sebab rupa-rupanya bateri Zaza langsung tak ada kuasa setelah ditinggalkan 4 hari. Dan aku tak pernah tukar baterinya sejak memiliki Zaza 2 tahun lalu! Aku bawak balik Zaza ke rumah, bawak masuk barang2 dan terus mandi. Lepas tu hajat di hati nak terus tukar bateri Zaza. Malang sekali, Zaza memang dah tak larat.. tak idup lagi.

Kali ini Wahab menjadi penyelamat. Kutemukan Wahab dan Zaza, dengan penuh kasih sayang Wahab memberi semangat kepada Zaza.. dan Zaza terus menyetatkan dirinya tanpa berlengah lagi. Ku bawak Zaza ke kedai pomen berdekatan (kedai melayu tutup hari Jumaat, terpaksa pergi kedai bukan Melayu).

"Saya nak tukar bateri. Yang N40xxx berapa harga?".
"Ini lama punya stail RM155, baru punya free maintenance RM175".
"Tak boleh kurang ke harga yang kering ni?"
"Tak boleh loo.. ini harga lama punya. Kalau harga baru mau dekat RM200 la boss.."
"RM175 pun dekat RM200 jugak pe. OKlah.. pasang je".

Malas fikir panjang.. lagipun dah dua tahun aku tak tukar, kalau ikutkan setahun je jangkahayat bateri.



BAB 2

Aku menunggu isteri aku di KLCC seperti biasa. Selalunya aku tak bawak komputer aku. Ntah kenapa hari ni rajin sikit. Aku bawak sambil menyelusuri internet dari KFC, KLCC.




Isyarat Wi-fi


Kelajuannya...




No comments:

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini