January 17, 2009

kalau tak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya

Alhamdulillah. Setelah hampir sebulan cuba menyelesaikan masalah di SGB, akhirnya hari ini 17 Januari 2009, jam 9.00pg berita gembira dapat diumumkan. Bedasarkan pemahaman aku yang bukan DBA rasmi (walaupun pernah hadir ke kursus Oracle RAC untuk Oracle 10g), kesilapan berpunca dari kesilapan konfigurasi vcs. Error code sampingan telah memacu kami ke arah penyelesaian yang tidak berkesudahan. RAC pada Oracle 9i di pelantar Sun Solaris x64 yang tidak berfungsi dengan betul memaparkan ralat yang menunjukkan penklusteran yang tidak betul. Sedangkan cluster tidak berfungsi disebabkan kelemahan database.

Mujurlah akhirnya dapat diselesaikan. Walaupun aku membantu dari belakang tabir, banyak pelajaran baru yang aku dapat. Selama ini kalau ada masalah database, abg muin jadi hero. Sekarang dia dah tak ada... hwa hwa hwa.... aku terpaksa jadi bidan terjun. Mujur ada ojokesandung yang turut sama bersengkang mata dari pagi sampai ke malam sampai ke pagi lagi. you are such a genius brother.... :)) Gua ingat time kita sama-sama kat selayang dulu, lu jadi mangsa backing my back... macam sekarang pon... hwa hwa hwa...

Congratulations to all the team members.

1 comment:

en_me said...

congrats uooolsss..

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini