January 06, 2009

kembali ke sekolah 2009

Semalam (5 Januari 2009) merupakan hari pertama persekolahan bagi Kuala Lumpur dan kawasan-kawasan yang sewaktunya. Aku sebagaimana ayah dan ibu yang seangkatan dengannya turut menghantar anak2 aku ke sekolah. Yang pertama darjah 3 dan yang kedua darjah 2. Anggaran awal yuran nak kena bayar dekat RM100/- seorang. Tambang bas sekolah lagi lebih kurang RM100/- untuk dua2 sekali termasuk sekolah agama. YUran sekolah agama dah bayar awal masa hujung tahun lepas lagi. Banyak juga.. Campur dengan belanja pakaian sekolah baru.... perghhhh.... dekat gak empat angka. Ini dua orang anak... belum kira yang pra-sekolah lagi. Sebenarnya pra-sekolah lebih mahal belanjanya.

Masa bayar yuran anak aku yg darjah 3, aku pelik sebab cuma RM12.00 tak termasuk tanda nama. Kalau ndak tanda nama kena tambah RM4.00. Anak yg darjah 2 pulak cuma bayar RM16.20. Biaq betul.. apa yg tak kena ni? Sekolah kebajikan ke??

Rupa-rupanya itu untuk sementara, bayaran2 lain belum kira lagi... maknanya jangan suka sangat. Ntah bila nanti pihak sekolah akan mintak. Kalau tak silap diorang kata kena bincangkan dalam mesyuarat PIBG nanti baru diorang putuskan yuran-yuran tambahan yang akan dikenakan dan jumlahnya. Macam persidangan dewan rakyat pulak la mesyuarat PIBG tu nanti. Ada pembentangan belanjawan, ada usul, ada bangkangan, ada sokongan dsb. Mesti menarik.

No comments:

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini