December 08, 2009

Kain tidak berjahit


Kematian adalah benar dan pasti terjadi serta akan dialami oleh segala yang bernyawa. Sebagaimana firman Allah :

كُلُّ نَفسٍ ذائِقة الـْمَوت

“Tiap-tiap yang bernyawa pasti mati” (Al-Anbiya:35)


Pagi tadi aku rasa nak hantar anak2 aku lambat sikit ke rumah mentua. Tiba2 dapat pesanan ringkas dari Hj. Mustafa. Ayah kepada salah seorang ahli lorong meninggal dunia.

Aku terus siap2 lepas tu hantar anak2 aku. Kemudian aku balik semula terus ke rumah Sdr. Nuruddin. Masa tu diorang dah siapkan tempat mandi jenazah. Aku tolong apa yang mampu sampailah selesai jenazah dikapankan. Kemudian sama2 bersolat untuk jenazah.

Kemudian kenderaan jenazah UKM sampai untuk membawak jenazah ke Parit Buntar. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar.

Diceritakan bahawa aruah meninggal dalam tidurnya. Tak siapa pun tahu waktu kematiannya. Masa dikejutkan untuk sembahyang subuh, aruah dah terbujur kaku.

Ingatan kepada diri sendiri. Kematian datang bila-bila masa. Bersedialah!

No comments:

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini