December 11, 2009

Wali 10

Alhamdulillah. 5 Disember 2009, sempurnalah majlis perkahwinan adik perempuan aku yg no 2 bongsu. Pada asalnya aku ingat yang nak nikahkan, tapi saat akhir aku serahkan pada tok imam. Bukan apa.. nanti nampak macam main2 pulak sebab aku dengan adik ipar aku tu tak banyak beza dari segi umur.. macam kawan2 nikahkan pulak jadinya.. he he he (perasan kan...)

Gambar tak ada sebab aku boleh tertinggal kamera. Padahal aku dah letak atas rak depan pintu. Sudahnya, sampai Melaka baru perasan tertinggal. Takkan nak patah balik. Mujur la diorg ada tukang gambar rasmi. Aku guna kamera bertalipon isteri aku punya je.. ok gak apa.. pun takleh uplod sebab tak sempat salin gambar tu, isteri aku dah bawak gi ke malaysia timur.

Apa yang aku nak kongsi ialah pesan pak imam pada pengantin khususnya dan pada tetamu yang ada kat situ amnya.

Untuk mencapai kebahagiaan dalam berumahtangga, ada beberapa perkara penting yang perlu selalu diamalkan. Antara yang paling penting; jangan tinggal solat fardu dan selalu amalkan baca quran kat rumah. Solat itu wajib fardu ain. Kalau isteri lalai, suami tolong ingatkan dan begitulah juga sebaliknya.

Selain itu, tanamkan azam supaya sekurang2nya seorang anak yang bakal lahir nanti menjadi seorang yang hafal al-quran. Seorang hafiz diberi kelebihan untuk membawa ahli keluarga ke syurga sekalipun yang sudah berada di neraka. Api neraka tidak akan menyentuh seorang hafiz.

Sama-samalah kita amalkan. Insya-Allah.

2 comments:

en_me said...

insaf kannns..

Shh said...

betul tu en yg.insaf

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini