June 11, 2008

Jalan-jalan cari pasal...

Hari Sabtu lepas, aku dan isteri serta anak2 aku pergi ke Parit Sakyun, Kukup, Pontian meghadiri majlis perkahwinan seorang sahabat. Rakan-rakan lain yang bercadang nak pergi sama-sama semuanya gagal. Masing2 ada hal lain yang lebih utama. Utamakan keluarga!

Dalam perjalanan ke selatan, pihak hotel yang aku booking kat Melaka (Hotel Straits View - dah la buruk, huduh pula perangainya) hubungi aku. Boleh ke diorg nak cancel aku punya tempahan kalau aku tak boleh sampai situ sebelum pukul 4 petang. Hari minggu memang hotel kat Melaka penuh je. Lepas lebih kurang ding dong ding dong.. aku pun hangat la... dah tiga kali sebelum tu confirm kata aku akan sampai sebelum pukul 8, tiba2 nak suruh sebelum pukul 4; pada hari nak check-in pulak tu! Hampes tul! "Sukati engkorang la.. nak kensel ke, nak jual ke hapa ke... korang punya hotel! Ntahapa-hapa ntah! Dah la mahal". tut tut tut tut...

Sepanjang perjalanan tu hujan lebat la pulak. Hujan rahmat! Lebih kurang dekat pukul 3 ptg, sampai le kami ke Kg. Parit Sakyun. Kebetulan la pulak pengantin memang baru nak start berarak. Mujur le time tu hujan gerimis, bukan lebat gila-gila macam kat highway tadi. Lepas makan nasik, salam pengantin, salam bapak pengantin.. kami pun angkat kaki.

Lepas tu terus la kami gerak ke Melaka. Saja nak bawak anak2 bercuti kat situ. Cuti sekolah. Main redah je.. yang penting sampai situ. Mana mau tidur nanti cerita.

Lebih kurang jam 6 ptg, sampai la bandar Melaka. Kami cuba tanya beberapa hotel, semuanya penuh. Dah la walk-in je.. hehehe.. nasib2 le. Sampai tengah bandar, cuba kat hotel City Bayview. Kebetulan tinggal satu bilik yang paling murah kat situ masa itu.. harga dekat RM400.00! Time tengah runding tu, ada pulak satu famili dari Hong Kong tengah desperado nak bilik gak.. siap nego nak bilik yang kitorg tengah nak masuk tu. No way.. aku desperado gak.. At last, check-in kat bilik tu. Ok le biliknya. Ada dua katil single. Besar bilik tu boleh tahan... ada jakuzi sekali. Dia punya shower pun besar, puas mandi.



Malam tu kami jalan2 keliling bandar melaka. Naik beca ada lampu lip-lap. Nak naik menara pusing2 tak sempat sebab dah tutup jam 10 mlm. Kebetulan malam tu ada majlis penutup Pesta Sungai Melaka.. ada la diorg buat bot berhias. Nak berjalan kat Jonker's Walk dah tak sempat sebab anak2 aku semua dah ngantuk.. nak tido.. Banyak jugak benda menarik kat Melaka ye.. tapi masa terhad.



Hari berikutnya, bawak la anak2 aku mandi kat swimming pool.. mcm biasa le. Dah puas berendam... balik le. apa lagi. On the way balik, singgah kat taman rama2... bukan rama2 je ada kat situ.. ulat bulu, buaya, ular dan burung pun ada. Seronok la anak2 aku dapat belajar benda baru.


Dalam perjalanan balik, singgah la kat hentian jejantas ayer keroh. anak2 aku dah sibuk nak kfc. ok le, bukan selalu. Wife aku tunggu kat tempat duduk sementara aku beli makanan. Tengah duk tunggu giliran aku... tiba2 anak aku yg pompuan sampai kat aku kata, "Ayah! Beg tangan ibu dah takde!". Aku pun gi la kat wife aku, "Beg tangan dah kena curik!". Ada la dua orang budak kfc tu yang cuba mengesan pencuri.. tapi tak dapat punya sebab suspek langsung tak tau macam mana ropanya. Wife aku langsung tak perasan masa beg dia kena ambik. Sangat pantas.

Dalam tu ada la duit dalam RM500, ic, paspot, kad bank, kad kredit..dan berbagai macam benda yang wife aku sumbat dalam tu. Lepas tu aku inform kat org PLUS yang ada kat situ. Citer lebih kurang. Aku bagi contact number aku, mintak tolong call kalau ada jumpa beg tangan tu. Yang pasti, penyamun tu mesti buang je benda2 yang diorg tak boleh buat duit segera. Kami terus call mana2 pihak berkenaan nak cancel ke disable ke mana2 kad yang patut.

Terpaksa la pulak buat repot polis. Pegi la kat balai polis alor gajah buat repot. Ada la dalam sejam jugak kat situ. Repot cuma nak buat balik benda2 penting tu je.. bukan ndak benda tu balik. Dah tentu agak payah kalau ndak dapat semula. Habis buat repot, terus jalan balik. Kelaparan la... dah takde mood nak beli makanan.

Hari senin, kami ambik cuti kecemasan... wife aku buat IC baru.. aku pun tompang sekali sebab ic aku rosak. Lepas tu gi imigresen nak buat paspot... tapi atas sebab2 teknikal.. kami balik rumah la dulu pulak, ada dokumen tak lengkap. Nak balik tu, singgah bank dulu buat kad atm. Aku pun tompang sekali sebab kad atm aku dah tak hensem! Lepas tu gi tabung haji pulak sebab buku akaun tabung haji pun sekali kena kebas. Leceh la pulak kat tabung haji. Nak dapatkan ganti buku, kena ada akuan bersumpah. Kena jumpa pesuruhjaya sumpah la pulak. Kebetulan hari tu pesuruhjaya sumpah kat situ keluar awal, kena tunggu jam 2.30 ptg baru dia ada. Kami pun balik rumah nak ambik dokumen.

Sampai kat rumah, tetiba staff wife aku call;
"Cik Na, ada orang jumpa beg tangan Cik Na. Dia call saya tadi".
"Hah! U bagi number tu kat I".
"OK!"

Dalam beg tangan tu ada list number geng2 ofis wife aku, tapi nombor sendiri takde. Jadi, pakcik yang jumpa tu call je salah satu number yang ada dalam list tu.

Terus kami call pakcik tu, bincang nak ambik kat mana. Kami terus gerak ke selatan arah Pedas/Linggi. Jumpa pakcik tu, kontraktor propel yang kutip sampah kat highway. Dia kata pekerja dia jumpa beg tu dalam longkang kat tepi highway. Semua barang2 yang tak buleh buat duit segera masih ada kat dalam tu. IC, paspot, buku2 akaun, dsb. Alhamdulillah. Hulur la sikit kat pakcik tu, hadiah... bukan upah. Nak bagi banyak, kami pun baru lebur banyak.. huhuhu..

Selamat la kami dari nak buat benda2 tu semula. yang dah buat baru (ic dng kad atm), kira halal la...

No comments:

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini