June 05, 2008

Burung Terbang Dipipiskan Lada

Judi yang dihalalkan!

Sekarang ni banyak betul peraduan berbentuk sms yang dianjurkan oleh berbagai pihak. Sudah tentu ada pihak yang mendapat keuntungan, kalau tak, idakle diorang buat! Yang rugi sapa?? Pengguna yang tak menang... Hadiah-hadiah kemenangan ni sapa yang 'taja'? Sudah tentu peserta2 yang kurang mampu. Kenapa pulak yang kurang mampu? Pasal yang mampu dah tentu hantar paling banyak penyertaan.. pemenang bukan semua.. kekadang tu sorang je!

Yang paling baru dan mungkin paling hebat kot sekarang ni, pengusaha telco sendiri yang buat peraduan (tak perlu aku hebahkan siapa telco ni). Hadiah boleh tahan.. satu kereta mahal setiap hari selama 100 hari. Anggaran aku kos untuk semua adalah dalam RM14 juta kot. Banyak tu! Sapa yang tanggung? Lagi sekali.. peserta yang tak menang.

Pengiraan mudah ilmu hisab yang aku buat:

Kos satu SMS=RM5.00
Untuk mendapat mata yang BANYAK, peserta kena jawap banyak soalan. Aku anggarkan purata 100 soalan seorang. Mungkin ada yang lebih.
Jadi seorang kena belanja RM500.00
Kalau ada 1000 orang peserta = RM500 x 1000 = RM500,000. (untuk sehari)
Dah boleh cover untuk 3.5 buah kereta (seminggu),2 hari je dah boleh cover seminggu!. Siap ada lebih lagi. Maknanya, kalau trend peserta sama sampai ke habis peraduan (14 minggu 3 hari)... dapat RM25 juta tu. penganjur memang untung gila2 punyalah! Itu anggaran kasar aku.. mungkin lebih lagi kot.

Sapa yang rugi? Peserta jugak...kan judi tu.. setakat soklan:- sapa penyanyi soprano? 1. ning baizura. 2. neng yatimah... takkan tak reti jawap kan.. sampai RM5 tu harga soklan mudah tu.. (camno aku buleh tau? aku try la jugak... terkena terkena...!!). Masa promo kat berita tu kan ada la salah sorang dari pihak penganjur kata, "Anda boleh menang dengan sekadar menghantar 2 sms je!". Penipu!!

Jadi.. sapa2 yang nak cuba nasib tu.... fikir la masak-masak!

1 comment:

asriey said...

Mufti Perlis dh isytihar HARAM refer sini --> http://klpos.com/v2/index.php?option=com_content&task=view&id=1496&Itemid=0

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini