October 06, 2008

Diari Umrah dan Ziarah X


Isteri aku sesudah selesai tawaf widak.


Hari 10 – Sabtu, 13 Ramadhan 1429

Pada jam lebih kurang pukul 10 pagi, aku dah mengangkut segala barang2 kami dan dikumpulkan di lobi hotel. Sesudah pasti tak ada apa yang tertinggal, kami pergi ke masjidilharam menanti waktu solat zohor. Selepas solat zohor, kami terus melaksanakan tawaf widak. Selamat tinggal kepada kaabah. Semoga ini bukan kali terakhir kami ke sini. Andai ini yang terakhir, semoga amalan yang telah kami buat diterima Allah.

Selesai bertawaf, kami terus balik ke hotel. Bas telah sedia menunggu untuk membawa kami ke lapangan terbang Jeddah. Barang-barang telah diangkut oleh pekerja hotel ke dalam bas. Perjalanan ke Jeddah mengambil masa kira-kira 4 jam. Kerana kesuntukan masa, rancangan nak melawat ke masjid terapung dibatalkan.

Sesampainya di lapangan terbang, kami teruskan dengan urusan check-in. Selesai urusan check-in, kami terus masuk ke kawasan pelepasan dan menunggu waktu berbuka puasa. Aku cuma beli secawan air pepsi sebab dah dibekalkan makanan oleh TH. Harga pepsi sebenarnya 9 riyal, tapi aku dapat diskaun sebab aku tunjuk duit 6 riyal yang aku ada, cashier tu takmau pecah duit walaupun sebenarnya diorang terima duit RM50 yang aku nak bayar. Tu tektik yang biasa aku guna kat Malaysia, laku gak kat sini.. heheheh.. Abang Shaik beli satu set hidangan berbuka puasa yang berharga hampir 100 riyal! Tapi aku tengok kalau aku makan, 3 kali baru habis. Kami call mak dan anak2 di Malaysia nak bagitau dah nak balik sambil ngabiskan kredit phone yang ada.

Tak lama selepas solat maghrib, penerbangan balik ke KL dah bersedia. Kami naik bas dari terminal ke kapal. Kali ni naik Airbus A300 berbanding Boeing 747-400 masa pergi. Kurang best la pulak yang ini.. buruk pulak tu.. huhuhuh…

Penerbangan macam biasa le, cuba tidur, makan, minum, buang air, solat, tidur, makan lagi.. bla bla bla.. in-flight entertainment tak ada yang individu punya, share ramai-ramai.

No comments:

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini