October 24, 2008

Nangka gugur tidak menimpa daun pauh

Sesampainya ke Keningau, aku tak terus ke site dan tak juga menghubungi sesiapa kat sana. Biar kami sampai dalam aman... terus check-in ke hotel juta. Hotel ini merupakan bangunan tertinggi di Keningau. Ada satu lagi yang tinggi ialah hotel perkasa, tapi ngelat sebab duk atas bukit.

Pada malamnya bermulalah teka teki 'nak makan kat mana ek?'. Sebenarnya ada banyak juga kedai makan kat pekan keningau, tapi entah kenapa tekak kami agak sukar nak menerimanya. Bukan tak sedap, cuma bukan selera kami kot. Kalau tak sedap dah tentu kedai makan tu semua lingkup. Sepanjang 3 hari 2 malam di sini, antara kedai makan 'terbest' yang kami pergi ialah seri keningau dan restoran rahmat untuk sarapan, tengahari dan makan malam. Sudah jadi kewajipan, setiap hidangan akan disediakan semangkuk sup kosong yang kuat rasa rempahnya, garamnya dan monosodomglutamatenya. Tak kira apa kita makan.. nasik goreng.. mihun... apa-apa je lah.

Pagi selasa baru le kami masuk ke site. Bincang dengan site supervisor tentang masalah sebenar yang diorang hadapi. Dah dapat segala maklumat dan senarai alatan-alatan yang ada, aku pun mulakan kerja slow-slow. Bab database aku mintak mr. dba tolong verify, ye atau tidak je! Dah habis re-configuration dan re-schedule yang sepatutnya, aku pun mengetest semuanya. Ok.. bereh... So, tunggu esok pagi.. jalan betul ke idak menatang tu...

Malam tu aku makan buah epal je.. 3 bijik epal hijau, kacang cap tangan dengan air oren.. kenyang gak. Malas keluar punya pasal daaa.. mr. dba pulak makan epal merah dengan buah prune.. hahahaha...

Hari rabu kami lewat ke site sebab dah tau tak ada menda sangat nak buat. Tengok kerja kami semalam semua ok. Lepas tu tunggu budak site kejap sebab nak ngajor diorang handel benda tu. Dah tu abih la tgasan kami kali ni. Habih tu terus balik hotel. On da way nak balik hotel, mr. dba duk ushar aku ajak gi KK. Aku pun dok fikir2.. ok lah.. kita berangkat ke KK. Petang tu jugak kami check-out. Kena charge separuh sebab late check-out. Hantam sajalah...

Kali ni aku pilih jalan melalui tambunan untuk ke KK. Hari dah agak gelap, hujan lebat la pulak. All the way aku bawak keta sebab mata mr. dba dah tak berapa terang... Sesekali terpaksa membontoti lori yang terhegeh-hegeh memanjat bukit, kadang terpaksa perlahan sesangat sebab pemandangan setakat 5 ke 10 meter je sebab kabus.. di tambah dengan hujan lebat lagi. Adventure la pulak kali ni. Setelah hampir 3 jam perjalanan, sampai juga kami ke bandar KK. Satu hal lagi.. mana nak tido daaa...

Aku pun bukan biasa sangat dengan bandar KK ni walaupun dah beberapa kali aku sampai sini sebab aku ni bukan kaki berjalan. Biasa aku duk dalam bilik je.. dan begitu juga mr. dba.. hahahaha.. inilah bapak-bapak orang... last2 kami ambik studio apt kat promenade.. RM115 termasuk cukai dan service charge. Bilik ok le.. siap ada dapur sekali.. tapi bukan kami nak guna pon.. nak mandi dng tido je...

Malam tu aku bawak mr. dba gi medan selera kat highway likas. Aku memula buat-buat macam terer je nak gi situ.. sebenarnya ingat-ingat lupa tempat tu.. sapa ntah bawak aku dulu.. akhirnya sampai la jugak.. nak makan apa pun tak tau.. last2 aku makan nasik goreng.. begitu juga mr. dba.. cuma lauk je lain.... habih makan terus balik bilik.. tido...

Pagi khamis.. jalan2 gi pasar kraftangan atau dikenali sebagai pasar filipin. Aku takndak beli apa2 pun sebab dalam dompet aku ada RM1. Mr. dba yang dok tgk tu tgk ni.. beli tu beli ni.. aku pun hati panas tengok barang2 kristal tu.. heheheh... aku pun sound mr. dba, "pinjam RM sikit.. nanti jumpa kawan kita aku bayar le". "Ok je", balas mr. dba sambil menyengih. Abih la jugak ratusan duit aku...

Dah dekat jam 12 tgh kami pun check-out. Lepas tu gi airport nak tukar time balik. Pinda dari hari jumaat ke hari khamis. Dapat flight jam 3.30 ptg... ada masa 3 jam lebih lagi nak tunggu... so kami ronda2 la dulu gi tanjung aru dengan sutra beach. Dah jam 2 kami pun check-in. "Encik.. flight ni delay sampai jam 8.30 malam", kata petugas MAS kat kaunter tu. Aiseh... "Saya check-in ke next available flight jam 6.40 ptg.. Ok ke?", sambung makcik tu. "Ok je lah.. jangan sampai besok udah le".

Maknanya nak kena tunggu 4 jam lagi... huhuhu.. mujur MAS bagi baucer makan sebab diorang delay. Makan kat McD... sambil guna Wi-Fi percuma... Nak ngabihkan masa 4 jam tu.. bosan giler...

Akhirnya jam 6.40 ptg.. sampai kapal yang dinantikan. Boeing 737-200.. kecik dan takde in-flight entertainment... takpelah.. asalkan sampai. Touch down kat KLIA jam 9.30 mlm... naik train sampai KLSentral dan seterusnya naik teksi sampai rumah mentua aku... balik la keluarga aku ke rumah dari penempatan sementara... !!

1 comment:

Azli Rimon said...

walaaa....borneo.....
bila lah boleh kesana lagik ehh

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini