October 21, 2008

Yang dikejar dapat, yang dikendung tak tercicir

Pagi ini sebelum jam 6.30 pagi aku dah sibuk mengangkut barang2 masuk dalam kereta. Beg pakaian aku, wife aku punya, anak2 aku... beg sekolah dan macam2 lagilah. Macam biasa, aku otstation, diorang pindah ke penempatan sementara! Aku dah nak jalan, tiba-tiba wife aku cakap, "Bang! Botol susu anak". "Oh ye...", aku pun masuk balik dalam rumah. Dan tu diaaaa.. beg komputer aku pun miseh dalam rumah rupanya, camno buleh tak perasan tadi. Mujur le botol susu anak jadi penyelamat. Dalam tu le segala keperluan aku nak buat kerja dan juga e-tiket nak naik kapal terbang.

Sebagaimana biasa, selepas drop adik aku kat bas stop depan 7-eleven, aku terus memacu kenderaan aku mengikut kelajuan yang munasabah ke arah KL. Sampai rumah mentua jam 7 pagi, terus aku angkut barang2 gi masuk rumah la pulak. Lepas anak aku yg sulung naik bas sekolah, terus kami gi bas stop nak tunggu teksi. Anak aku yg no. 2 mc sebab sakit mata. Kebetulan pulak wife aku ada sesi mengajar kat Bangi, so kena la naik teksi gak ke sana. Tunggu punya tunggu punya tunggu sampai pukul 8 tak dapat2 gak... mr. dba dah berapa kali ntah call aku... hua hua hua..

Dalam kul 8.10, dapat la satu teksi iswara dengan dikuasakan oleh NGV. Kami naik dan wife aku turun kat depan angkasapuri je sebab nak naik komuter la pulak. Kalau nak hantar dia lepas tu hantar aku gi KLIA memang tak sempat. "Bang.. boleh laju lagi tak bang. Flight saya kul 9 ni bang!", aku cakap kat drebar teksi tu. "Boleh", kata dia. tapi aku nengok paling laju pun teksi tu naik sampai 110km/j je.. sekali naik bukit jejak 80 km/j.. ceh.... sempat ke aku ni.

Sampai kat tol putrajaya MEX, aku terus call mr. dba bagi nombor e-tiket aku, mintak tolong check-in aku sekali. Sampai je kat tol masuk highway elite, mr. dba call, "nanti ambik boarding pass kau kat kaunter B16. Cepat.. Nanti tak lepas". "Orait". Time tu dah jam 8.35 pagi. Ndak je aku hijack teksi tu bawak sendiri, kasi pecut. Ke memang enjin ngv tak buleh laju!?

Jam 8.50 pagi, aku sampai kat pintu masuk perlepasan. Bayar tambang, terus aku ambik beg, berlari ke kaunter B16. "Bang, saya S, saya nak boarding pass saya ke KK". Sorang petugas kaunter perempuan kat situ dengan muka kerek jawab, "Encik tunjuk IC". Aiseh.. nak tgk IC la pulak.. aku rasa aku sorang je dalam keadaan kritikal mcm tu sekarang, takkan datuk shah rukh khan menyamar jadi aku pulak kan.. terpaksa la pulak aku cari ic aku dalam dompet. kang tak dapat tiket lagi naya. Time tu la payah nak jumpa ic, lebih seminit dah buang masa cari ic. "Nah boarding pass encik. Masuk kat gate B6 ye. Cepat, kapal terbang dah nak jalan". Macam aku tak tau, yang aku berlari bagai nak rak tadi tu tak cukup cepat ke!

Berlari pulak aku dengan dua beg tu ke pintu perlepasan domestik. Masuk kat pengimbas tu cam biasa mesti bunyik punya sebab kepala tali pinggang besi aku. Sambil pegawai lelaki tu periksa badan aku, aku duk jeling makcik-makcik yg tengok scanner beg tu duk bisik-bisik. Argh... apa pulak la tu. Apa aku ni terrorist ke... "Encik.. dalam beg laptop encik ada swiss-knife, boleh tolong keluarkan", kata makcik yg muda sikit tu. Adoii.. takde aku buleh rampas kapal terbang dengan pisau kecik tu. Terpaksa aku selongkar beg aku yang ada macam-macam barang kat dalamnya tu cari pisau swiss aku tu. Payah juga nak jumpa, maklumle ada macam-macam benda kat dalam tu. Lebih seminit la jugak baru jumpa. Memang masa kritikal betul time ni, seminit pun nak kena kira weh. "Kami kena rampas pisau ni. Mintak maaf ye encik", kata makcik yang sorang lagi. "Tak payah la nak susah payah rampas, ambik je la pisau tu ye", balas aku sambil kelamkabut sumbat barang2 aku masuk dalam beg. "Encik ambik le sarung dia ni", kata makcik tu pulak. "Kalau pisau takde, nak sarung apa? Ambik le sekali. Terima kasih.", aku jawap sambil meneruskan pelarian aku. Mujurle bukan swiss-knife original, kalau tak mau aku bergaduh gak dulu tadi.

Aku terus berlari cari gate B6. Tengok jam aku dah kul 8.57. Rasa macam masuk explorace ke amazing race, cuma takde kamera ikut aku. Ada kot kamera cctv yang rakam aksi aku ni. Sampai kat gate B6 aku nampak mr. dba kat dalam tengah melambai aku. Aku nampak macam penyokong la bagi semangat nak ngabihkan perlumbaan.. hua hua hua.. Sampai kat pintu masuk tempat menunggu tu je.. host rancangan sebut nama aku, "Encik S, anda peserta terakhir sampai. Tapi ini bukan pusingan penyingkiran, sila masuk ke kapal terbang". Hahahaha... itu perasan aku je. Yang benarnya diorang ambik boarding pass aku, tengok ic untuk mengesahkan bahawa akulah penumpang akhir yang ditunggu-tunggu dengan senyum2 yang lebar sangat. "Encik S ye....", kata salah sorang petugas MAS tu. "Iye", balas aku ringkas. Lepas tu aku teruskan berlari mendapatkan mr. dba sambil mendepangkan tangan macam menuju garis penamat... lantak le deme nak kata apa.

Akhirnya berjaya juga aku masuk ke pesawat MH080 dan dapat tempat duduk bernombor 33E. Dalam penerbangan, aku layan la citer Hancock si Will Smith, tapi tadak bunyi sebab diorg tak bagi alat pendengaran. Nak mintak pun malaih... ngam2 sampai kat airpot KK, abih la citer tu. Kali terakhir aku jejak kaki ke Sabah ialah pada awal Ogos 2006. Maknanya dah lebih dua tahun daaa.... airpot dah lain.. sudah ubahsuai jadi lebih baik.

Kemudian teruskan perjalanan ke Keningau dengan kereta waja bernombor pendaftaran KL. Mentangla orang kl.. ikut jalan beufort, papar, crocker.. bla bla bla.. sampai la ke Keningau. Kali terakhir aku sampai Keningau kalau tak silap 4 tahun lepas kot!