January 07, 2008

Back to School





Tahun 2008 membuka tirai. Sekarang giliran anak no. 2 aku pulak masuk darjah satu... Seperti biasa, kami ibu-bapa ni yang sibuk menyiapkan segala keperluan. Dari buku2, alat tulis, pengangkutan, pakaian dan sebaainya...

Hari pertama, bayaran yuran dah dimansuhkan, buku2 teks diberi percuma... tapi perbelanjaan lebih tinggi... di mana silapnya...?? Kalau dikira perbelanjaan keseluruhan untuk dua orang anak aku dan seorang adik aku yang masuk ke tingkatan 6, hampir RM1000.00 diperuntukan untuk semua2 tu... aku dapat bayangkan bagaimana susah para ibu-bapa yang mempunyai anak hingga 5 orang atau lebih untuk disekolahkan.

Boleh ke kata Datuk Hisyam, "Berapa ringgit sangat la yang diorang nak ambik balik tu...". Kalau satu orang RM25.00, lima orang dah berapa...??

Pedulik la diorg... yang penting aku dah jalankan amanah yang sepatutnya... dah ajar anak2 aku nak naik bas kat mana, nak tunggu kat mana.. dan sebagainya... Tapi, hari kedua sekolah agama... Nina buleh tertinggal bas la pulak... pasal masa tu hujan lebat giler turun time abih sekolah... mujur le aku masih cuti time tu... aku ambik la Nina balik sekolah agama.... hehehe..

No comments:

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini