January 28, 2008

RM oh RM...

Mulanya niat aku nak cerita pasal claim aku yang termiss... bulehke diorg buleh tercicir.. dahla bulan ni banyak sangkut... tapi aku tak jadi la citer.. cuma ada sikit terkilan je.. tapi buleh survive lagi.. insyaAllah..

Aku citer lain la pasal RM jugak la...

Aku heran kadang-kadang kalau dengar radio atau tengok tv.. ada pengacara atau pengiklan yang menyebut RM sebagai 'ar em'. Contohnya hadiah sebanyak RM3000.00 disebut sebagai 'ar em tiga ribu ringgit Malaysia'. Apobondo tu.. tak reti ke.. RM ni adalah simbol matawang bagi negara Malaysia... sebutan tetap sama, 'tiga ribu ringgit'. Bukannya 'ar em tiga ribu'. Yang berubah dari simbol $ dulu jadi RM adalah simbol, bukan sebutan. Pekara remeh macam ni tak sepatutnya berlaku, apatah lagi disiarkan ke seluruh negara, malah sedunia (melalui internet).

Kebetulan simbol matawang yang ada pada kekunci komputer cuma "$", yang lain tak ada.. salah satu sebab utama ialah simbol $ juga digunakan dalam pengaturcaraan komputer. Kalau simbol $ tak ada, pening programmer nak cari simbol lain.

Takkan la kalau pegi pasar tanya kat penjual ikan tu macam ni, "Pakcik! Berapa ar em harga ikan ni sekilo?" . Maka dijawap oleh penjual tu, "ar em lapan ringgit sekilo dik!". ada ke.. ada ke..??

No comments:

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini