January 17, 2008

Saya ayah baru belajar...

sekarang aku kena belajar balik unix dng oracle... hua hua hua.. last sekali aku pegang mesin unix untuk dikerjakan  tahun 1999 dulu... dah dekat 10 tahun... Oracle?? aku belajar teori je masa kat sekolah dulu...

teori tanpa praktikal memang la tak bagus... maknanya sekarang aku tengah praktikal la ni... dah tua-tua gini.. rasa macam tepu kepala hotak aku ni.. tapi.. semakin aku tau sikit-sikit.. makin menarik pulak rasanya... mujur ada abang muin menunjuk arah... tabik brader...

asalnya aku malas juga nak terjebak dalam bidang ni... tapi nampaknya terpaksa jugak... dan kena minat le.. kalau tak minat tak jadi hapa la.... so.. .kena configure dalam kepala hotak set mode=ok; set environment=best; set terminal=terminalbas.... hua hua hua...

sekarang ni archive log tengah mencanak-canak jadinya... boleh ke satu hari sampai lebih 10GB... mana nak bubuh.. allocation 100GB je.. seminggu je dah penuh... kadang-kadang buleh la pulak tak la banyak mana pun... takat 2GB je... musykil sungguh.... ni la sebabnya aku jadi kena belajar bendalah ni... kalau harapkan dba sorang je... payah la.. banyak site nak kena jaga

nanti ada masa, ada peluang.. kena belajar sungguh-sungguh benda ni.... boss... takdak training kaa...??

1 comment:

Anonymous said...

jom mintak g training jom!!

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini