September 19, 2008

Diari Umrah dan Ziarah I

Alhamdulillah. Kami selamat kembali ke tanah air setelah berada di tanah suci selama 9 hari. Berikut adalah catatan perjalanan kami di Madinah dan Makkah.

Hari 1 – Khamis, 4 Ramadhan 1429

Kami dijadualkan berkumpul di KLIA pada jam 12.00 tgh. Abah mertuaku menghantar kami ke KLIA. Turut sama nenek isteri aku dan adik bongsunya. Agak awal sampai di KLIA, lebih kurang jam 11.00 pg. Kami mengambil langkah selamat supaya tidak tergesa-gesa di saat akhir.


Sementara menunggu taklimat



Sesampainya di KLIA, terdapat beberapa orang bakal jemaah yang kami pasti akan turut bertolak bersama-sama kami nanti berdasarkan pada beg sandang yang mereka bawa. Tak lama kemudian, beberapa rakan-rakan sepejabat aku iaitu Muin, Salina, Liza dan Normala sampai untuk mengucapkan selamat jalan. Tak ketinggalan juga Pak Ya sahabat lama aku yang bekerja di MAB turut sama mengucapkan selamat jalan.

Jumpa Pak Ya je mesti aku tanya, “Amacam Ya! Dah jadi jutawan??”.
Pak Ya Cuma senyum kelat je, “Payah la sikit Mi… susah nak cari orang”. “Boleh la sikit-sikit”.
“Sabar je la Ya.. sikit-sikit lama-lama jadi le tu”, respon aku macam biasa.

Tepat jam 12.00 tgh, petugas Tabung Haji Travel (THT) membahagi-bahagikan dokumen-dokumen perlu untuk perjalanan kami. Sambil itu beliau mengarahkan kami agar mendaftar masuk bagasi yang dibawa. Sesi taklimat akan dijalankan pada jam 1.00ptg.

Jam 1 ptg, petugas THT memberikan serba sedikit penerangan tentang prosedur-prosedur serta aktiviti yang akan kami lalui sepanjang tempoh ziarah dan umrah nanti. Juga ingatan-ingatan penting dan tips yang harus kami ambil kira sepanjang tempoh tersebut. Selesai sesi taklimat, aku dan isteri aku terus masuk ke kawasan perlepasan antarabangsa. Urusan pass terbang (boarding pass) telah diuruskan oleh pihak agensi. Enrich kad tak laku untuk group check-in. Banyak point kalau dapat tu...

Selepas menunaikan solat Zohor dan Asar, kami menunggu panggilan masuk di pintu yang ditetapkan. Tepat jam 3 ptg, pesawat yang disediakan telah bersedia menyambut ketibaan kami. Kami berdua bersama bakal-bakal jemaah lain terus masuk ke perut pesawat Boeing 747-400 dengan kod penerbangan MH150. Setelah hampir ½ jam menunggu, pesawat ditunda ke landasan untuk perlepasan. Tapi aku tengok agak lama pilot dok main-main dengan sayap kapal terbang tu. Apahal la pulak.. tak pernah aku tengok macam tu sebelum ni…

Pengumuman encik pilot menjawap persoalan dalam kepala aku,”Tuan-tuan dan puan-puan, pesawat ini menghadapi sedikit masalah teknikal. Penerbangan ini terpaksa ditangguhkan sementara sehingga masalah tersebut dapat diselesaikan. Harap maaf diatas kesulitan”. Maka pesawat pun ditolak balik ke tempat parking. Tak lama kemudian, pengumuman lain pulak dah, “Tuan-tuan dan puan-puan, kita akan bertukar pesawat penerbangan untuk bertolak ke Jeddah. Sila keluar dari pesawat ini dan tunggu di pintu nombor berapa tak hingat sehingga diberitahu kelak”. Pulak dah….

Maka berbondong-bondonglah kami semua keluar dari kapalterbang tu jalan beramai-ramai ke pintu yang tak hingat nombor berapa ntah. Jauh gak kena jalan… Selepas hampir 3 jam menunggu di terminal, pesawat yang dijanjikan telah bersedia untuk menerima kehadiran kami. Pesawat jenis sama, tapi nama berbeza. Kalau tak silap yang memula tadi Langkawi, yang ini Labuan kot… Kami pun ambik la tempat duduk masing-masing. Jam 7.22 ptg merupakan waktu berbuka puasa, dan kami pun berbuka puasa kat dalam pesawat tu sambil pesawat mula bertolak ke landasan terbang. Jam 7.30 mlm kami sudah berada di udara.

Penerbangan dari KL ke Jeddah mengambil masa selama 8 jam. Walaupun ada hiburan dalam penerbangan (in-flight entertainment), aku takde la rasa terhibur sebab semua rancangan tak menarik minat aku. Dari satu rancangan ke satu rancangan aku ubah, semua membosankan. Nak tidur tak dapat, faham-faham je kerusi kelas ekonomi. Sepanjang tempoh tu, dua kali makanan dihidangkan. Aku ambik yang pertama je, yang lagi sekali aku tak ambik sebab masih kenyang. Kat sebelah isteri aku, seorang makcik yang telah beberapa kali pergi menunaikan haji dan umrah. Sesekali makcik tu bercerita tentang pengalaman dia kat sana.. dan sedikit tip-tip yang mungkin kami boleh gunakan. Akhirnya kami sampai kat Jeddah pada jam 3.40am (5 Sept) waktu Malaysia ataupun 10.40pm (4 Sept) waktu Arab Saudi. Di Jeddah, kami disambut oleh beberapa orang wakil TH dan mutawwif (fasilitator tawaf) dan terus membawa kami ke bas-bas yang akan kami naiki untuk perjalanan seterusnya ke kota Madinah.

No comments:

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini