September 22, 2008

Diari Umrah dan Ziarah IV

Hari 4 – Ahad, 7 Ramadhan 1429.

Setelah siap mengemaskan barang-barang kami, aku angkat semuanya ke lobi untuk dikumpulkan bersama dengan barang2 jemaah yang lain. Hari ini kami akan berangkat ke kota suci Makkah. Kami dah bersiap dengan pakaian ihram masing-masing. Tempat miqat bagi jemaah yang akan masuk kota Makkah dari Madinah adalah di Mudzalifah atau juga dikenali sebagai Bir ‘Ali. Sepatutnya kami bertolak pada jam 10 pagi supaya dapat sampai awal ke kota Makkah. Bagaimanapun, akibat daripada kerenah si drebar bas, hamper jam 11.00 baru kami bertolak. Dugaan… Drebar kat sini biasa mintak duit kocek baru la ndak jalan… walaupun dah dapat gaji. Kalau tak bagi duit, macam-macam kerenah dibuatnya.

Kira-kira jam 12 tgh kami sampai di masjid Bir ‘Ali. Kami menunaikan solat sunat ihram dan berniat ihram untuk umrah di sini. Maka dari saat itu, bermulalah bagi kami untuk menjaga segala pantang-larang ihram. Kami meneruskan perjalanan ke kota Makkah setelah semua jemaah selesai dengan tugas masing-masing. Bermulalah juga laungan talbiah dari para jemaah sepanjang perjalanan.

“Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, Ya Allah hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu. Sesungguhnya segala puji-pujian dan nikmat dan kerajaan adalah kepunyaan-Mu yang tiada sekutu bagi-Mu”.

Kami berhenti di sebuah kawasan rehat untuk menunaikan solat zohor dan asar. Perjalanan diteruskan tak lama selepas tu. Cuaca agak redup dan sesekali hujan turun sepanjang perjalanan kami. Bas yang kami naiki memasuki kota Makkah pada kira-kira jam 5.00 ptg dan sampai ke hotel penginapan kami ½ jam kemudian. Jarak antara hotel dengan masjidil haram kira-kira 500 meter. Semakin dekat jarak hotel dengan masjidil haram, makin tinggi harganya!




Urusan check-in dah dibuat lebih awal oleh pihak TH. Kami cuma ambik kunci masing-masing dan terus masuk ke bilik masing-masing. Kami menginap di hotel Al-Firdaus Tower. Beg-beg kami diuruskan oleh pihak hotel. Hotel kami di Makkah tidak seperti di Madinah. Biliknya jauh lebih kecik lebih kurang 8’ x 10’ dan hanya memuatkan 2 katil single, sebuah almari, sebuah peti sejuk dan tv. Tv pun duduknya atas peti sejuk. Bilik mandi pun kecik. Yang penting kami boleh berehat…

Oleh kerana waktu berbuka puasa dah dekat, kami dinasihatkan supaya mengerjakan tawaf selepas berbuka puasa dan solat maghrib. Makanan di hotel ini disediakan oleh warga Indonesia yang berkerja di sini. Walaupun citarasa Melayu, tapi rasanya agak kurang… no komplen.. makan je lahhh…

Selepas solat maghrib, kami berkumpul di lobi hotel. Mutawwif kami ustaz Sarifudin memberikan sedikit tunjuk ajar dan nasihat. Kami juga digalakkan supaya bertawaf secara berkumpulan. Kami bergerak ke masjidilharam secara berkumpulan. Tapi.. sampai2 je dekat masjid, dah tak jumpa group dah sebab terlalu ramai manusia. Sudahnya aku berkumpulan dengan isteri aku je. Kumpulan duet la ni…

Jemaah-jemaah yang dari sebelah asia barat agak kasar sikit. Kadang-kadang diorang main langgar je. Kena pulak diorg jalan berkumpulan siap berganding tangan lagi. Jangan tahan, sama ada elak atau ikut arus je kalau tak mau tergolek. Habis pusingan ke lima, azan isyak mula berkumandang. Masuk pusingan ke tujuh, petugas masjid dah mula menghalang laluan tawaf untuk memberi laluan kepada jemaah yang akan menunaikan solat isyak. Tapi masih dapat aku redah. Ngam-ngam habis tujuh pusingan.. dah habih kena blok.. tak boleh jalan. Alhamdulillah, selesai sudah kami bertawaf.

Kami turut sama bersolat sewaktu jemaah lain solat isyak. Selesai solat, kami turun semula ke Ka’abah untuk berdoa di multazam. Lepas tu masuk ke Hijr Ismail, dapat masuk walaupun agak payah. Dapat juga kami solat di Hijr Ismail dan di makam Ibrahim. Selepas tu aku patah balik ke pintu King Fahd untuk cari selipar aku. Pengajarannya, bawak selipar bersama ke mana saja anda berada di dalam masjid. Sediakan beg selipar atau paling koman pun beg plastik untuk mengisi selipar. Kemudian kami keluar dari pintu yang sama untuk mencari tempat bersae’i. Jenuh la keliling, first time la katakan. Setelah bertanya beberapa kali dengan beberapa pengawal kat luar masjid tu, jumpa la jugak. Sebenarnya sangat mudah kalau nak sampai ke bukit safa dari dalam masjid, tapi sebab tak tau… jadi susah.

Kami bersae’i pun berdua juga sebab dah tak jumpa dengan grup kami yang lain. Di bukit marwah, ada budak-budak tempatan yang bersedia dengan gunting untuk sesiapa yang nak menggunakan khidmat mereka untuk bertahalul (bergunting). Entah berapa upah yang diorg ambik, aku tak tau sebab aku tak guna servis diorang. Aku ada gunting sendiri…

Selepas selesai sae’i di bukit marwah, kami keluar dari masjid di pintu berhampiran bukit marwah. Tapi aku rasa lain macam sebab pemandangan tak sama macam masa kami masuk tadi. Rupa-rupanya kami berada di pintu yang bertentangan dengan pintu yang kami masuk tadi. Kami pusing balik cari pintu kami masuk tadi. On da way tu, ada air zamzam disediakan di dalam tong-tong di sekitar kawasan masjid. Tak berlengah lagi, kami minum air zamzam... perghhh… nikmatnya tak terhingga.. maklumlah punya la haus…

Akhirnya sampai juga di pintu Raja Fahd tadi. Tu dia.. ada KFC dengan stesen bas. Memang sah pintu aku masuk tadi kat sini. Terus kami jalan laju je balik ke hotel.. masuk dalam bilik, ambik gunting.. aku gunting rambut aku, lepas tu aku gunting rambut isteri aku. Sebenarnya aku bawak gunting dalam beg sandang aku tadi, tapi tak jumpak carik.. hua hua hua. Alhamdulillah… selesai sudah umrah kami yang pertama. Sudah halal… kuang kuang kuang… kuang kuang…

No comments:

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini