September 26, 2008

Diari Umrah dan Ziarah VI


Wife aku membelakangkan unta-unta.

Hari 6 – Selasa, 9 Ramadhan 1429.

Hari ini kami akan pergi ke tempat miqat yang ke 2 iaitu Hudaibiyah. Di sinilah dahulunya perjanjian Hudaibiyah dibuat. Dalam perjalanan ke Hudaibiyah, kami singgah di lading ternakan unta. Bukan besar sangat pun ladangnya, kocik je. Ada la dalam 10 ekor unta yang kebanyakannya betina. Unta-unta ni diternak untuk susunya. Menurut ceritanya, susu unta banyak khasiatnya... antaranya membersihkan isi perut. Juga dikatakan elok untuk kaum lelaki. Hati unta pulak boleh dijadikan ubat bagi penyakit asma. Boleh dikatakan unta memang banyak khasiat. Masing2 pakat beli susu onta yang berharga 5 riyal setiap botol (500 ml).

Selepas habis berposing dengan unta, perjalanan diteruskan ke Hudaibiyah. Kat sini ada sebuah masjid yg agak usang. Kami tukar pakaian ihram kat sini dan kemudian solat sunat ihram dan terus berniat ihram untuk umrah. Kali ini aku niatkan bagi pihak arwah mak aku pulak.

Dalam perjalanan balik ke Makkah, kami singgah ke Muzium Harmain. Muzium ni kecik je. Kat sini ditempatkan barang-barang lama dari masjidilharam dan masjid nabi. Antaranya pintu kaabah, mimbar nabi, penutup telaga zam-zam dan lain-lain. Tapi nak masuk kat situ kena mintak kelulusan kerajaan Arab Saudi dulu, bukan boleh masuk macam muzium Negara tu. Dah la gitu… kalau dia pagi lessen pukul 10.00 pagi, kena masuk time tu je.. tak boleh tercepat atau terlambat. Ntah apa pesen ntah…

Abih tu, terus balik ke Makkah. Sampai lebih kurang kul 11 pagi. Kami rushing gi masjid untuk bertawaf sebelum masuk waktu zohor. Nanti kalau tengah2 tawaf masuk waktu zohor, kena stop la pulak kan… Alhamdulillah, masa kami mula tawaf tu jemaah belum ramai lagi. Jadi kami boleh mengelilingi kaabah dalam jarak dekat. Jadi waktu pun pendek je, sekejap siap. Hinggakan pada satu masa aku hampir2 nak pegang kaabah. Mujur isteri aku cepat-cepat tarik aku, “Bang.. kan kita masih dalam ihram ni!”. “Oh ye.. nasib baik belum sempat pegang.”. Hah! Tu la dia.. kalau pegang tadi, kena bayar dam seekor kambin.

Azan zohor berkumandang sebaik saja kami sampai ke bukit safa untuk memulakan sae’i. Kami berjamaah solat zohor dari kawasan sae’i tu je. Kali ni kami tak rushing macam masa yang first time kelmarin. Jalan pun lirek je sebab time tu siang… kalau laju2 nanti cepat haus.. bukan boleh minum. Nak tunggu waktu buka puasa dalam 4 jam lagi.

Kami tamat bersae’i kira-kira 45 minit kemudian. Kali ini aku terus bergunting kat bukit marwah tu je. Lepas tu aku gunting pulak rambut wife aku. Alhamdulillah, selesai umrah kami yang kedua. Semoga Allah sampaikan niat aku untuk arwah mak aku. Amin.

Pada sebelah petang, aktiviti macam biasa je. Tunggu waktu buka puasa. Lepas tu buka puasa. Solat maghrib. Gi masjidilharam, solat isyak dan tarawikh. Lepas tu balik tido…

No comments:

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini