September 22, 2008

Diari Umrah dan Ziarah III


Kami di Masjid Quba'

Hari 3 – Sabtu, 6 Ramadhan 1429.

Seawal jam 6.45 pagi kami sudah berkumpul di lobi hotel. Sebaik sahaja semua jemaah sudah masuk ke dalam bas yang disediakan, perjalanan ke Masjid Quba’ dimulakan.

Nabi Muhammad s.a.w bersabda, “Barangsiapa yang berwuduk dari rumahnya, kemudian bersolat dua rakaat di masjid Quba’, pahalanya sama dengan ibadah umrah”.

Sebab itu kami dinasihatkan supaya mengambil wuduk sebelum bertolak. Sapa2 yang dah terbatal masa dalam perjalanan tu, ambik la semula wuduk kat masjid tu nanti. Perjalanan mengambil masa kira-kira ½ jam ke Quba’. Sesampainya di sana, masing2 terus bersolat di dalam masjid. Tak kira la solat apa sekalipun, solat tahiyatul masjid ke, solat duha ke.. solat taubat sekalipun.. semuanya boleh.

Selesai bersolat di masjid Quba’, kami meneruskan perjalanan ke Bukit Uhud (Jabal Uhud) di mana peperangan Uhud berlaku di zaman Rasulullah s.a.w. dulu. Dalam peperangan tersebut, ramai tentera umat Islam terkorban, antaranya Saidina Hamzah r.a. Di kawasan bukit ini, ramai peniaga yang menjual barangan yang boleh dibuat cenderahati dan juga herba, antaranya rumput fatimah dan serbuk bunga kurma. Rumput fatimah dikatakan elok untuk wanita yang ingin melahirkan anak, manakala serbuk bunga kurma boleh dijadikan ubat untuk wanita yang sukar mendapatkan anak.

Kemudian kami dibawa ke kebun kurma, bukan nak petik kurma tapi beli buah kurma. Di kebun kurma ini sendiri, ada disediakan kedai yang menjual berbagai-bagai jenis kurma dan beberapa jenis bahan makanan lain seperti buah zaitun, aprikot dan makanan yang berasaskan buah kurma. Kurma yang menjadi tumpuan sudah tentunya kurma nabi atau kurma ajwa. Sekilo buah kurma jenis ini berharga antara 50 hingga 70 riyal berdasarkan gred. Kalau kat Malaysia, harganya mencecah RM150 sekilo.

Menurut sejarahnya, kurma ajwa ini terhasil daripada biji kurma yang telah direbus oleh seorang Yahudi untuk memperdaya Nabi Muhammad s.a.w. Si yahudi ni menyuruh nabi menanam biji kurma tersebut dan kununnya akan memeluk agama Islam seandainya biji kurma tersebut bercambah. Dengan kuasa Allah yang memberikan mukjizat kepada Rasulullah, maka tumbuhlah pokok kurma dari biji yang telah direbus tu tadi. Tapi biasa la.. yahudi ni mana boleh percaya.. tak masuk Islam pun dia. Itu la pasal, buah kurma ajwa ni agak kemetot sikit.. dah kena rebus daa…

Selepas habis bershopping sakan, kami pun bertolak balik ke hotel supaya dapat mengerjakan solat zohor berjamaah di masjid nabi. Pada waktu petang, kami hanya berehat di bilik, dan hanya keluar ke masjid untuk menunaikan solat asar. Dalam perjalanan balik ke bilik, kami sempat membeli dua keping kad prabayar telefon mudah alih. Harganya 70 riyal setiap satu, nilai kreditnya juga 70 riyal. Satu masalah timbul, punca elektrik kat sini adalah 2 pin yang berbentuk bulat. Macam mana nak cas handphone daaa… mujurlah ada pasaraya binDawood kat bawah hotel kami tu.. ada barang yang kami perlukan, converter dari soket bulat ke 3 pin yang macam kat Malaysia. Berapa voltan aku tak pasti.. tapi cucuk je jalan.. ok la tu.

Lepas masukkan sim kad ke dalam phone, satu lagi masalah.. rupanya tak ada nombor telefon tertulis pada kad prabayar tu. Kalau kat Malaysia ada nombor kat luar tu kan, siap boleh pilih. Aku tak perasan pulak masa beli tadi tak ada nombor tu… Nak turun balik jumpa budak yang jual kad tu dah malas dah… sudahnya aku telefon adik aku kat rumah, suruh tengok apa nombor yang keluar.. hehehe.. jauh tu peginya…

Malam itu, buat pertama kalinya aku berjaya bersolat tarawikh berjamaah di masjid nabi. Solat tarawikh di sini dijalankan sebanyak 20 rakaat dan diakhiri dengan witir 2 + 1 rakaat. Yang berbezanya, tak ada zikir, doa ataupun apa-apa bacaan antara dua solat macam kat tempat kita. Lepas setiap salam, terus dijalankan solat yang seterusnya. Kalau ada masa yang lambat sikit pun sebab imam tukar giliran.

No comments:

Cerita BukuMuka

Cari dalam cerita ini