September 19, 2008

Diari Umrah dan Ziarah II

Pemandangan di Masjid Nabawi dari tingkap bilik kami

Masjid nabi di waktu malam

Orang ramai menunggu waktu berbuka puasa di masjid nabi

Hari 2 – Jumaat, 5 Sept 2008

Perjalanan dengan bas ke Madinah hanya bermula pada jam 1.00 pagi akibat sedikit kekeliruan teknikal. Entah kenapa terjadi kecelaruan pengurusan TH sedangkan itu bukan kali pertama mereka mengendalikan bakal-bakal jemaah umrah seperti kami. Alhamdulillah, semua dapat diuruskan dan kami meneruskan perjalanan ke Madinah. Setelah 3 jam perjalanan, kami berhenti di kawasan penempatan Al-Fare’ untuk menunaikan solat Maghrib dan Isyak serta mengisi perut untuk bersahur. Oleh kerana waktu subuh hampir tiba, kami terus menunggu sehingga masuk waktu subuh dan terus bergerak ke Madinah setelah selesai mengerjakan solat subuh berjemaah. Dan kejutan yang pertama aku lalui, tiada zikir dan doa selepas solat seperti di Malaysia.

Kami memasuki kota Madinah pada kira-kira jam 7.00 pagi tatkala matahari mula menyebarkan sinarnya. Jam 7.30 pagi kami sampai ke hotel penginapan. Kejutan kedua; hotel tu dinamakan sempena nama aruah atuk aku – Hotel Anwar Movinpick. He he he..
Jangan mara haa… Urusan daftar masuk ke hotel telah dibuat terlebih awal oleh pihak TH, dan kami hanya mengambil kunci bilik masing-masing dari wakil TH. Semuanya berjalan lancar. Aku dan isteri ditempatkan di sebuah suite 4 bilik bersama 2 lagi pasangan dan seorang pakcik. Yang paling best bilik kami sebab betul-betul menghadap masjid Nabawi (Nabi).

Aku bercadang nak berehat dulu sebab tak tidur dengan betul sejak pukul 5 pagi semalam dan kebetulan pulak mutawwif menjadualkan lawatan kami ke masjid nabi pada sebelah petang, tapi isteri aku teruja sangat nak masuk ke masjid nabi dan pergi ke Raudah. Pasangan yang duduk di bilik yang satu lagi sudah biasa dengan keadaan di Madinah dan Makkah kerana mereka menunaikan umrah pada setiap tahun sejak 13 tahun yang lalu. Juga pernah mengerjakan haji beberapa kali dan sesi kali ini merupakan sesi kedua mereka untuk tahun ini. Pada jam 10.00 pagi, kami terus pergi ke masjid nabi dengan dipandu oleh Abang Shaik dan isterinya Kak Shida. Oleh kerana hari itu Jumaat, orang ramai telah berpusu-pusu sampai ke masjid. Saf depan memang payah sekali. Alhamdulillah, setelah 2 kali masuk dari pintu Al-Salam dan melalui makam Rasulullah s.a.w, dapat juga aku duduk di saf 4 dari depan. Kelebihan orang slim macam aku! Ngam-ngam duduk bertinggung je. Aku duduk kira-kira 10m dari pintu Al-Salam. Jemaah-jemaah yang ingin melawat makam nabi Muhammad s.a.w akan masuk dari pintu ini dan berjalan di belakang aku terus sampai ke hujung satu lagi di mana letaknya makam nabi Muhammad s.a.w, Saidina Abu Bakar r.a dan Saidina Umar r.a.

Sambil duduk, aku memerhatikan keadaan sekeliling. Yang menarik perhatian aku, kebanyakan jemaah tidak meninggalkan kasut di luar masjid. Mereka akan membawa kasut bersama dan diletakkan di rak di dalam dan yang paling banyak di tiang-tiang di dalam masjid. Jadi, jangan duduk dekat dengan tiang. Nanti jadi tempat letak kasut! Rasionalnya, masuk ikut pintu mana suka, keluar ikut pintu mana suka.. tak payah cari selipar kat pintu masuk tadi. Kedudukan di dalam saf juga merupakan sesuatu yang patut diberi perhatian. Pantang ada ruang, orang arab ni akan mencelah walaupun ruang yang ada cuma 6 inci. Seboleh-bolehnya diorang akan masuk dalam saf walaupun bontot diorang ni besar! Kadang-kadang aku tengok sampai bergaduh sebab ruang dah la kecik, ndak jugak masuk kat situ.

Jam 12.15 tgh, masuk waktu zohor. Khutbah sudah tentu dalam bahasa arab sepenuhnya. Sikit-sikit perkataan tu faham la jugak, tapi nak jadikan ayat.. memang tak jadi… dengar je lah… Setelah selesai solat Jumaat, aku tunggu isteri aku kat tempat yang dijanjikan. Tunggu punya tunggu punya tunggu tak muncul-muncul. Aku duk berjemur kat luar masjid tu. Dah lebih sejam, aku pun balik ke bilik kot-kot isteri aku ada kat situ.. takde jugak… mana la pulak. Aku turun lagi kat tempat tadi… tunggu lagi.. dah dekat pukul 3 ptg. Akhirnya aku ambik keputusan pusing keliling masjid nak cari wife aku. Aku rasa lebih 1km kot berjalan keliling masjid tu. Sampai kat meeting point tadi balik, pun tak ada. Aku dah mencungap dah… akhirnya aku naik balik kat bilik, dan jumpa wife aku tengah nak masuk bilik jugak. Alhamdulillah, rupa-rupanya setelah selesai solat Jumaat tadi, wife aku berpeluang ke raudah. Peluang keemasan dalam hidup yang sudah tentu tidak akan dilepaskan. Kalau nak tunggu waktu lain, entah bila agaknya. Insya-Allah kalau dapat berkunjung, bersolat dan berdoa di raudah di dunia, akan dapat kembali ke tempat itu di akhirat kelak.

Sejam sebelum masuk waktu asar, kami ke masjid lagi. Kalau lambat, memang tak dapat tempat. Selesai solat asar sewaktu nak balik ke bilik hotel, aku rasa badan aku dah tak stabil. Jalan macam melayang je rasa. Alamak, apasal la pulak… baru aku sedari aku manusia biasa yang perlukan rehat. Sejak pukul 4 pagi semalam sampai ke saat itu aku belum tidur dengan sempurna. Maknanya sudah lebih 40 jam berlalu tanpa tidur. Kami berehat di bilik, tapi aku tak mau tidur sebab tidak mahu terlepas waktu berbuka. Kalau tidur, misti dah payah nak bangun. Isteri aku dah terlungkup tak sedarkan diri kat atas sofa. Siaran TV semua bahasa arab daaa…. Layan je la..
Hampir waktu berbuka, aku kejutkan isteri aku. Kami berbuka puasa di restoran hotel. Tidak seperti kebanyakan orang yang lain, mereka berbuka di masjid. Tak larat nak pegi masjid dah. Aku terasa nikmat berbuka yang amat sangat sebab terlalu keletihan. Selepas berbuka, solat maghrib pun kat bilik je. Berehat sementara menunggu masuk waktu isyak di bilik juga, dan solat isyak pun di dalam bilik. Malam itu aku tak dapat menunaikan hasrat solat tarawikh di masjid nabi kerana sewaktu umat islam yang lain sedang solat tarawikh, aku dah tak sedarkan diri. Nikmat tidur yang tak terhingga….